Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(4789)
ebookpoint BIBLIO
(84)
Forma i typ
Książki
(4771)
Publikacje naukowe
(122)
E-booki
(84)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(53)
Audiobooki
(25)
Poezja
(8)
Proza
(8)
Publikacje popularnonaukowe
(8)
Komiksy i książki obrazkowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(4281)
nieokreślona
(401)
wypożyczone
(63)
tylko na miejscu
(5)
Placówka
Wypożyczalnia - ul. Prusa 3
(4453)
Czytelnia - ul. Prusa 3
(1)
Pracownia - ul. Prusa 3
(256)
Czytelnia krajoznawcza - ul. Prusa 3
(40)
Autor
Markiewicz Henryk
(58)
Krzyżanowski Julian
(50)
Pigoń Stanisław
(50)
Szweykowski Zygmunt
(39)
Hertz Paweł
(38)
Wyka Kazimierz
(38)
Jakubowski Jan Zygmunt
(31)
Budzyk Kazimierz
(30)
Kulczycka-Saloni Janina
(28)
Szmydtowa Zofia
(28)
Janion Maria
(27)
Starnawski Jerzy
(27)
Kleiner Juliusz
(26)
Prus Bolesław [pseud.]
(25)
Zabłudowski Tadeusz
(25)
Pelc Janusz
(23)
Czachowska Jadwiga
(22)
Hutnikiewicz Artur
(20)
Kostkiewiczowa Teresa
(19)
Miłosz Czesław
(19)
Chmielowski Piotr
(18)
Drewnowski Tadeusz
(18)
Jastrun Mieczysław
(18)
Sudolski Zbigniew
(18)
Żółkiewski Stefan
(18)
Aleksandrowska Elżbieta
(17)
Bolecki Włodzimierz
(17)
Dąbrowska Maria
(17)
Iwaszkiewicz Jarosław
(17)
Kott Jan
(17)
Pawlikowska Beata
(17)
Sandauer Artur
(17)
Głowiński Michał
(16)
Libera Zdzisław
(16)
Tarnowski Stanisław
(16)
Gombrowicz Witold
(15)
Krasiński Zygmunt
(15)
Matuszewski Ryszard
(15)
Burkot Stanisław
(14)
Natanson Wojciech
(14)
Skoczek Anna
(14)
Sławiński Janusz
(14)
Brudnicki Jan Zdzisław
(13)
Bujnicki Tadeusz
(13)
Błoński Jan
(13)
Chrzanowski Ignacy
(13)
Grabowski Tadeusz
(13)
Korzeniewska Ewa
(13)
Maciąg Włodzimierz
(13)
Nycz Ryszard
(13)
Pollak Roman
(13)
Brodzka Alina
(12)
Fiedler Arkady
(12)
Górski Konrad
(12)
Kijowski Andrzej
(12)
Maciejewski Jarosław
(12)
Mickiewicz Adam
(12)
Mikulski Tadeusz
(12)
Podraza-Kwiatkowska Maria
(12)
Wojciechowska Martyna
(12)
Zaworska Helena
(12)
Żabicki Zbigniew
(12)
Brzozowski Stanisław
(11)
Goliński Zbigniew
(11)
Kolbuszewski Jacek
(11)
Płoszewski Leon
(11)
Vrtel-Wierczyński Stefan
(11)
Witkowska Alina
(11)
Zakrzewski Bogdan
(11)
Żeleński Tadeusz
(11)
Balcerzan Edward
(10)
Brückner Aleksander
(10)
Chlebowski Bronisław
(10)
Czapliński Przemysław
(10)
Fiut Aleksander
(10)
Grzeszczuk Stanisław
(10)
Herling-Grudziński Gustaw
(10)
Irzykowski Karol
(10)
Klimowicz Mieczysław
(10)
Kwiatkowski Jerzy
(10)
Lam Andrzej
(10)
Michałowska Teresa
(10)
Szałagan Alicja
(10)
Ziomek Jerzy
(10)
Bar Adam
(9)
Bartelski Lesław Marian
(9)
Fornalczyk Feliks
(9)
Gałczyńska Kira
(9)
Grabowska Helena
(9)
Jarzębski Jerzy
(9)
Knysz-Tomaszewska Danuta
(9)
Kądziela Jerzy
(9)
Makowski Stanisław
(9)
Mayenowa Maria Renata
(9)
Nowak-Dłużewski Juliusz
(9)
Stefanowska Zofia
(9)
Wachowicz Barbara
(9)
Żeromski Stefan
(9)
Żmigrodzka Maria
(9)
Bereza Henryk
(8)
Rok wydania
2020 - 2024
(103)
2010 - 2019
(675)
2000 - 2009
(758)
1990 - 1999
(615)
1980 - 1989
(805)
1970 - 1979
(750)
1960 - 1969
(417)
1950 - 1959
(344)
1940 - 1949
(116)
1930 - 1939
(79)
1920 - 1929
(87)
1910 - 1919
(32)
1900 - 1909
(46)
1890 - 1899
(21)
1880 - 1889
(6)
1870 - 1879
(4)
1860 - 1869
(12)
1850 - 1859
(1)
1840 - 1849
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(176)
1901-2000
(21)
1989-2000
(12)
1945-1989
(10)
1918-1939
(7)
1801-1900
(3)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(4872)
Białoruś
(1)
Język
polski
(4869)
Odbiorca
9-13 lat
(4)
Młodzież
(3)
Dzieci
(2)
14-17 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dorośli
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Redaktorzy
(1)
Szkoły średnie
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(60)
Temat
Literatura polska
(2361)
Literatura
(350)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(178)
Krytyka literacka polska
(158)
Poezja polska
(154)
Pisarze polscy
(148)
Powieść polska
(128)
Polska
(114)
Pamiętniki polskie
(96)
Język polski
(93)
Romantyzm
(89)
Słowacki, Juliusz (1809-1849)
(85)
Szkice literackie polskie
(83)
Oświecenie
(67)
Literatura młodzieżowa polska
(65)
Kultura polska
(55)
Żeromski, Stefan (1864-1925)
(55)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(51)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(50)
Literatura dziecięca
(49)
Literatura dziecięca polska
(49)
Literatura młodzieżowa
(48)
Wyspiański, Stanisław (1864-1907)
(48)
Młoda Polska
(46)
Pozytywizm
(46)
Teatr polski
(45)
Krasiński, Zygmunt (1812-1859)
(44)
Publicystyka polska
(44)
Dramat polski
(43)
Modernizm
(43)
Kochanowski, Jan (1530-1584)
(41)
Literatura podróżnicza polska
(41)
Opowiadanie polskie
(41)
Tematy i motywy
(41)
Norwid, Cyprian Kamil (1821-1883)
(40)
Renesans
(39)
Listy polskie
(35)
Literatura rosyjska
(34)
Folklor
(31)
Krytyka literacka
(31)
Poetyka
(30)
Polacy za granicą
(29)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(29)
Kultura
(28)
Sztuka
(28)
Dąbrowska, Maria (1889-1965)
(26)
Sztuka polska
(26)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(25)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(24)
Literatura ludowa polska
(24)
Poezja
(24)
Kraszewski, Józef Ignacy (1812-1887)
(23)
Matura
(23)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(23)
Literatura francuska
(22)
Literatura niemiecka
(22)
Orzeszkowa, Eliza (1841-1910)
(22)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(21)
Kobieta
(20)
Przekłady polskie
(20)
Filozofia
(19)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(19)
Reymont, Władysław Stanisław (1867-1925)
(19)
Przybyszewski, Stanisław (1868-1927)
(18)
Rej, Mikołaj (1505-1569)
(18)
Witkiewicz, Stanisław Ignacy (1885-1939)
(18)
Wspomnienia polskie
(18)
Barok
(17)
Literaturoznawstwo
(17)
Podróże dookoła świata
(17)
Warszawa
(17)
Krasicki, Ignacy (1735-1801)
(16)
Sienkiewicz Henryk
(16)
Czytelnictwo
(15)
Fredro, Aleksander (1793-1876)
(15)
Herling-Grudziński, Gustaw (1919-2000)
(15)
Różewicz, Tadeusz (1921- )
(15)
Wielkopolska
(15)
Film
(14)
Malarstwo polskie
(14)
Podróżnictwo
(14)
Powieść
(14)
Realizm socjalistyczny
(14)
Wojna 1939-1945 r.
(14)
Wpływ i recepcja
(14)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(13)
Bibliografia
(13)
Estetyka
(13)
Filologia polska
(13)
Gałczyński, Konstanty Ildefons (1905-1953)
(13)
Postać literacka
(13)
Proza polska
(13)
Wieś
(13)
Życie codzienne
(13)
Bajka i baśń polska
(12)
Biografie
(12)
Fantastyka naukowa
(12)
Konopnicka Maria
(12)
Literatura staropolska
(12)
Naturalizm
(12)
Temat: dzieło
"Dziady"
(5)
"Pan Tadeusz"
(5)
Trylogia
(4)
Żywot człowieka poczciwego
(4)
"Wesele"
(3)
Noce i dnie
(3)
"Konrad Wallenrod"
(2)
"Potop"
(2)
Biblia
(2)
Dziady
(2)
Jeżycjada
(2)
Król Duch
(2)
Lalka
(2)
Pan Tadeusz
(2)
Postylla
(2)
"Balladyna"
(1)
"Beniowski"
(1)
"Chłopi"
(1)
"Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego"
(1)
"Raj duszny"
(1)
Chimera
(1)
Dziady część IV
(1)
Głos św. Franciszka (czasop. ; 1908-1938)
(1)
Hamlet
(1)
Inny świat
(1)
Konrad Wallenrod
(1)
Kordian
(1)
Krzyżacy
(1)
Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego
(1)
Legenda Młodej Polski
(1)
Leiden des jungen Werthers
(1)
Liryki lozańskie
(1)
Maria
(1)
Master i Margarita
(1)
Mazurek Dąbrowskiego
(1)
Medaliony
(1)
Nad Niemnem
(1)
Nad Niemnem (film ; 1986)
(1)
Nouvelle Héloise
(1)
Opera za trzy grosze
(1)
Opera żebracza
(1)
Pamiętnik z powstania warszawskiego
(1)
Pamiętniki
(1)
Popioły
(1)
Popiół i diament
(1)
Potop
(1)
Przedwiośnie
(1)
Próchno
(1)
Saga o wiedźminie
(1)
Syzyfowe prace
(1)
Sól ziemi
(1)
Sława i chwała
(1)
Tygodnik Literacki
(1)
Urząd
(1)
Zabawy Przyjemne i Pożyteczne (czasop. ; 1770-1777)
(1)
Zamek kaniowski
(1)
Żywot literacki Hugona Kołłątaja
(1)
Temat: czas
1901-
(642)
1801-
(593)
1901-2000
(177)
2001-
(136)
1701-
(125)
1501-
(119)
1601-
(93)
1801-1900
(92)
1945-1989
(55)
2001-0
(46)
1401-
(45)
1989-2000
(45)
1918-1939
(39)
1301-
(33)
1901-1914
(32)
1201-
(30)
1101-
(28)
1701-1800
(24)
1914-1918
(23)
1001-
(22)
1939-1945
(21)
901-
(21)
1918-
(20)
1989-
(17)
191901-
(14)
1945-
(14)
1601-1700
(13)
1501-1600
(10)
1401-1500
(7)
1301-1400
(4)
1201-1300
(3)
161601-
(3)
1939-
(3)
1001-1100
(2)
1101-1200
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
151601-
(1)
151701-
(1)
161701-
(1)
181801-
(1)
1901-1918
(1)
301-
(1)
401-
(1)
501-
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-
(1)
801-
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(131)
Azja
(23)
Afryka
(19)
Ameryka Południowa
(14)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(13)
Warszawa
(13)
Wielkopolska
(13)
Amazonka (dorzecze)
(10)
Europa
(10)
Stany Zjednoczone
(10)
Paryż (Francja)
(8)
Rosja
(8)
Syberia (Rosja)
(8)
Australia
(7)
Azja Środkowa
(7)
Indie
(7)
Włochy
(7)
Chiny
(6)
Japonia
(6)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(6)
Litwa
(6)
Meksyk
(6)
Tatry
(6)
Ameryka Środkowa
(5)
Brazylia
(5)
Egipt
(5)
Etiopia
(5)
Gruzja
(5)
Kraków (woj. małopolskie)
(5)
Mongolia
(5)
Niemcy
(5)
Śląsk
(5)
Ameryka Łacińska
(4)
Argentyna
(4)
Grecja
(4)
Izrael
(4)
Ameryka
(3)
Armenia
(3)
Azja Południowo-Wschodnia
(3)
Białoruś
(3)
Francja
(3)
Himalaje
(3)
Hiszpania
(3)
Peru
(3)
Podhale
(3)
Sudan
(3)
Syria
(3)
Tajlandia
(3)
Tanzania
(3)
Turcja
(3)
Ukraina
(3)
Wenezuela
(3)
Wilno
(3)
ZSRR
(3)
Zabór rosyjski
(3)
Afryka Zachodnia
(2)
Antarktyda
(2)
Arktyka
(2)
Birma
(2)
Bizancjum
(2)
Bliski Wschód
(2)
Czechy
(2)
Droga 66 (Stany Zjednoczone)
(2)
Droga św. Jakuba
(2)
Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
(2)
Europa Zachodnia
(2)
Irlandia
(2)
Karaibski, region
(2)
Karelia (Rosja)
(2)
Kaukaz (region)
(2)
Kuba
(2)
Londyn (Wielka Brytania)
(2)
Neapol (Włochy)
(2)
Nepal
(2)
Orinoko (dorzecze)
(2)
Pacyfik
(2)
Palestyna
(2)
Papua-Nowa Gwinea
(2)
Pomorze Zachodnie
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okolice)
(2)
Rumunia
(2)
Rzym
(2)
Santiago de Compostela (Hiszpania)
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Szwecja
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Wietnam
(2)
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Afryka Południowa
(1)
Afryka Północna
(1)
Afryka Wschodnia
(1)
Alaska (Stany Zjednoczone)
(1)
Andy
(1)
Antarktyka
(1)
Arabia Saudyjska
(1)
Arizona (Stany Zjednoczone)
(1)
Atlantyk
(1)
Austria
(1)
Bajkał (Rosja ; wybrzeże)
(1)
Bali (Indonezja)
(1)
Gatunek
Literatura polska
(1294)
Literatura podróżnicza polska
(302)
Literatura
(176)
Poezja polska
(64)
Szkice literackie polskie
(61)
Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych
(56)
Monografia
(45)
Pamiętniki polskie
(39)
Literatura dziecięca polska
(38)
Biografie
(37)
Dramat polski
(37)
Bibliografia
(36)
Powieść polska
(36)
Praca zbiorowa
(36)
Opracowanie
(35)
Publicystyka polska
(31)
Antologie
(30)
Antologia
(29)
Literatura młodzieżowa polska
(28)
Krytyka literacka polska
(27)
Materiały konferencyjne
(27)
Czasopisma
(26)
Dokumenty dźwiękowe
(25)
Książki mówione
(25)
Literatura romantyzmu
(21)
Esej
(20)
Biografia
(18)
Opowiadanie polskie
(16)
Literatura ludowa polska
(15)
Literatura modernizmu
(15)
Bibliografia osobowa
(14)
Listy polskie
(14)
Literatura młodzieżowa
(12)
Czasopisma literackie polskie
(11)
Literatura baroku
(11)
Literatura oświecenia
(11)
Literatura rosyjska
(11)
Literatura dziecięca
(10)
Literatura niemiecka
(10)
Literatura polsko-łacińska
(10)
Reportaż polski
(10)
Literatura angielska
(9)
Literatura renesansu
(9)
Poezja
(9)
Czasopisma polskie
(8)
Edycja krytyczna
(8)
Księgi pamiątkowe
(8)
Literatura pozytywizmu
(8)
Pamiętniki i wspomnienia
(8)
Powieść
(8)
Literatura francuska
(7)
Literatura staropolska
(7)
Literatura słowiańska
(7)
Satyra polska
(7)
Wiersze
(7)
Film polski
(6)
Literatura czeska
(6)
Materiały pomocnicze dla szkół
(6)
Proza polska
(6)
Krytyka literacka
(5)
Listy
(5)
Literatura kobieca
(5)
Literatura średniowieczna
(5)
Literatury europejskie
(5)
Przekłady polskie
(5)
Publicystyka
(5)
Artykuł naukowy
(4)
Bajka i baśń ludowa polska
(4)
Eseje polskie
(4)
Kazania
(4)
Księga pamiątkowa
(4)
Literatura fantastyczna polska
(4)
Literatura katolicka
(4)
Literatura starożytna
(4)
Podręczniki akademickie
(4)
Powieść obyczajowa
(4)
Publikacja bogato ilustrowana
(4)
Słowniki biograficzne
(4)
Wywiad dziennikarski
(4)
Aforyzmy polskie
(3)
Albumy
(3)
Bajka i baśń polska
(3)
Felieton
(3)
Felieton polski
(3)
Komiks
(3)
Literatura amerykańska
(3)
Literatura ludowa
(3)
Literatura włoska
(3)
Literatura łacińska
(3)
Malarstwo polskie
(3)
Opowiadania i nowele
(3)
Wspomnienia polskie
(3)
Wydawnictwa ilustrowane
(3)
Wywiad rzeka
(3)
Źródła historyczne
(3)
Biografie zbiorowe
(2)
Dzienniki
(2)
Encyklopedie
(2)
Film niemiecki
(2)
Fotografia polska
(2)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(168)
Historia
(62)
Kultura i sztuka
(18)
Językoznawstwo
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Filozofia i etyka
(3)
Podróże i turystyka
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
4873 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku

Seria: Czytaj po polsku (16), ISSN 2720-5800

Powieść Chłopi, za którą Władysław Stanisław Reymont otrzymał Nagrodę Nobla, składa się z czterech części, odpowiadających porom roku w kolejności: jesień, zima, wiosna, lato. Autor uwzględnił wszystkie pory, jednak akcja powieści obejmuje dziesięć, a nie dwanaście, miesięcy. Początkowo wydawana w odcinkach w "Tygodniku Ilustrowanym", doczekała się także pełnej publikacji książkowej. Była wielokrotnie wznawiana. Miejscem akcji jest wymyślona przez autora wieś Lipce. Utwór ukazuje zainteresowanie Reymonta życiem zbiorowości chłopskiej, a także podporządkowanie się ludności wiejskiej siłom natury. Język utworu, często potoczny, obfituje w elementy dialektalne, niejednokrotnie autor czerpie również z ludowych piosenek i przyśpiewek. Reymont umiejętnie stosuje, niezbyt intensywną, aby nie zniechęcić czytelnika, stylizację gwarową. Pierwszy tom w znacznej mierze przedstawia relację oraz drogę do małżeństwa Macieja Boryny i o wiele od niego młodszej Jagny Dominikówny (Paczesiówny). Powieść zawiera wiele wątków związanych z wiejskimi obrzędami i życiem chłopów. Fragmenty odnoszące się do natury można odczytywać w nowy sposób. Mogą być inspiracją do rozmów o ekologii i zmianach, które zaszły od momentu publikacji utworu do czasów współczesnych.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Jednym z zadań historyka literatury jest ponawianie interpretacji zanim „nastanie czas innych odczytań i nie pozostanie słowo na słowie, a każdy sens rozproszy się jak chmury i opadnie jak woda”. Zebrane w książce teksty pisane były z myślą o utrwaleniu tych sensów, które wyłoniły się z nowych odczytań, z odświeżonych kontekstualizacji. [...] Jednym z zadań historyka literatury jest więc weryfikacja rozumiana jako ponowienie badawcze w celu reasumpcji i w myśl zasady, iż „tradycja nie jest konduktem żałobnym, jest ciągiem zmartwychwstań”. Być może cytat ten nie jest użyty tak, jak ma to miejsce w oryginalnym kontekście, ale wyjęty z niego oznacza niemal dosłownie potrzebę wskrzeszania tego, co uległo zapomnieniu, wygaszeniu.

Ze Słowa wstępnego

Publikacja stanowi oryginalne połączenie erudycyjnego dyskursu naukowego, studiów materiałowych oraz bardziej eseistycznych szkiców (impresji) analityczno-interpretacyjnych [...]. Ma podwójny wymiar: erudycyjnej publikacji naukowej (archiwalia, niuanse interpretacyjne) oraz uniwersalnej oferty polonistycznej podejmującej tropy utworów kanonicznych i znanych, dopełniającej obecny stan wiedzy interesującymi kontekstami analitycznymi, interpretacyjnymi i biograficzno-kulturowymi. Autorka nie musi obawiać się konkurencji przede wszystkim ze względu na merytoryczny wkład badań archiwalnych, stanowiących jej poważny atut, ale i z uwagi na oryginalny pluralizm zarówno tematów, jak i przyjętych perspektyw oglądu.

Z recenzji prof. dr hab. Anety Mazur

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Czas trwania: 03:40:56
Jeśli jeszcze nie znacie Rabarbara, to najwyższy czas, aby zaprzyjaźnić się z tym niezwykle sympatycznym piratem.
Rabarbar w towarzystwie szczura pokładowego Apolla wyrusza w rejs dookoła świata. Sława Rabarbara sięga daleko, więc gdziekolwiek pirat przypłynie na swojej łajbie z żaglem pomalowanym w kwiaty, wszędzie witają go z nadzieją na pomoc w rozwiązaniu lokalnych konfliktów. Rabarbarowe pomysły bywają przyczyną wielu zabawnych sytuacji i powodują wybuchy niekontrolowanego śmiechu. Posłuchajcie!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Teksty składające się na ten zbiór pisane były w ciągu wielu lat. Część z nich była już publikowana. Wszystkie zostały ponownie przejrzane, z pewną dozą krytycznego dystansu poprawione, a niektóre rozszerzone. Zawierają one doświadczenie nauczyciela, badacza literatury, pośrednika między tym, co się zwykło nazywać klasyką literacką, a często niechętnie nastawionymi do czytania w ogóle współczesnymi młodymi odbiorcami.

Barbara Kryda urodziła się we Lwowie w 1931 roku. Wojnę przeżyła z rodzicami w miejscowości Zimna Woda pod Lwowem. Po „repatriacji” w 1945 r. mieszkała kolejno w Krakowie, Gliwicach, w końcu w Warszawie. Po studiach na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego przez dwadzieścia lat była nauczycielką języka polskiego w Liceum im. Żmichowskiej w Warszawie. W 1976 r. obroniła pracę doktorską i przez wiele lat, aż do przejścia na emeryturę, pracowała na stanowisku adiunkta w Zakładzie Metodyki Literatury UW. Jako wieloletni członek Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, w połowie lat siedemdziesiątych została wybrana na Sekretarza Generalnego Towarzystwa i pełniła tę funkcję przez dwadzieścia lat. Autorka książki „Światowe życie” (2015).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Autor monografii podejmuje próbę dokonania całościowej interpretacji dorobku literackiego Andrzeja Zimniaka – pisarza science fiction, ale także poety oraz popularyzatora wiedzy naukowej – przeprowadzoną z uwzględnieniem obszernego i złożonego kontekstu kulturowego (rozwój i przemiany fantastyki naukowej w Polsce w latach 70.,80. i 90. minionego stulecia). […] Uderza też trafność rozpoznania głównych pól problemowych nurtujących Zimniaka jako pisarza-fantastę, wyczulonego niezmiennie na problematykę etyczną, niuanse psychologiczne i spekulacje społeczne – co dowodzi dużej biegłości interpretatora w analizowaniu tekstów niewerystycznych oraz doskonałej bez mała znajomości polskiej i światowej science fiction (również jej teorii i historii).

Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Brzostka (UMK)

Publikacja wyróżnia się dojrzałością, kompletnością oraz wieloaspektowością ujęcia, uwzględnieniem różnych kontekstów i dziedzin sztuki, przemyślanymi, pogłębionymi, precyzyjnymi analizami, świeżością spojrzenia interpretacyjnego, odkrywaniem i ujawnianiem nowych sensów, umiejętnością ukazania badanego materiału na szerszym tle oraz osadzenia go nie tylko w obrębie pisarstwa gatunkowego i interesującego Autora okresu. Postawione tezy i wypracowane na podstawie udokumentowanego wywodu wnioski są zarówno ciekawe, jak i wprowadzające nową jakość do polskich rozważań naukowych nad rodzimą fantastyką. [...] Książka przełamuje (do pewnego stopnia) swoiste odium badawcze, ciążące na polskiej literaturze fantastycznej późnego PRL-u i jej twórcach. W ten sposób staje się jedną z niewielu prac wypełniających lukę w literaturze przedmiotu dotyczącej naszej fantastyki (zwłaszcza science fiction) drugiej połowy XX wieku.

Z recenzji prof. dr hab. Anny Gemry (UWr)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Jednym z podstawowych składników historii recepcji literatury ludowej kręgu Slavia Orthodoxa w Polsce jest rozwijana na przestrzeni wieków – z różną dynamiką – twórczość przekładowa. Jej całościowy opis oraz szczegółowa analiza wymagają zebrania, zaprezentowania i skomentowania danych bibliograficznych na temat istniejących tłumaczeń przedmiotowej literatury. Temu właśnie poświęcony jest kolejny tom „Series Ceranea”.

Bibliografia porządkuje polskie przekłady tekstów ludowych powstałych na terenie obszaru Slavia Orthodoxa. Pierwotny podział materiału źródłowego warunkuje terytorium geograficzne, z jakiego one pochodzą: Słowiańszczyzna Południowa i Wschodnia. Wewnątrz tych dwóch grup utwory zostały podzielone według sposobu ich przekazu lub wykonania na utwory prozatorskie, przeznaczone do opowiadania (bajki, legendy, podania itp.), oraz utwory o charakterze poetyckim, przeznaczone do śpiewu lub recytacji (pieśni, w tym także pieśni epickie, ballady, dumy, byliny i in.). Bibliografii towarzyszą analityczno-opisowe studia szczegółowe.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Nieśmiertelny klasyk literatury w nowoczesnej formie ebooka. Pobierz go już dziś na swój podręczny czytnik i ciesz się lekturą!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Zamieszczone w książce studia stanowią przykład antropologicznego odczytania wybranych tekstów literatury polskiej XX wieku, poddawanych już wcześniej przez badaczy wielokrotnie procesom interpretacyjnym. Bachelardowska teoria ponadkulturowej jedności wyobraźni oraz Durandowska teoria antropologicznych struktur wyobraźni i koncepcja pluralizmu kulturowego pozwalają spojrzeć na artystę jako fenomen wyobrażeniowy, COGITO MARZĄCE, ŚWIADOMOŚĆ RODZĄCĄ OBRAZY. Zawarte w publikacji szkice mają stanowić próbę ukazania, na przykładzie konkretnych tekstów artystycznych, potencjału interpretacyjnego tkwiącego w Bachelardowsko-Durandowskiej antropologii zastosowanej do hermeneutyki dzieła literackiego.

Z Wprowadzenia

Monografia Marzeny Karwowskiej to wartościowa praca, wpisująca się w międzynarodowy krąg badań mających na celu poszukiwanie uwarunkowanych antropologicznie mechanizmów, którym podlega wyobraźnia artystyczna. Stanowi godną uwagi alternatywę dla dominującego w badaniach literaturoznawczych dyskursu postmodernistycznego, odrzucającego w zasadzie antropologiczną perspektywę badań nad treściami kultury. Książka jest potrzebnym, istotnym przyczynkiem do badań nad wyobraźnią twórczą w literaturze polskiej XX wieku, inspirującym do myślenia o treściach kultury jako o systemie wyobrażeń (w tym przypadku rozpatrywanych na poziomie poetyki tekstu).

Z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Jasionowicza

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka jest zbiorem artykułów polskich i zagranicznych badaczy, rozpatrujących tytułowy gatunek na tle procesów globalnej cyrkulacji i recepcji literatury faktu oraz w kontekście najistotniejszych mechanizmów cywilizacyjnych ery współczesnej. Z zamieszczonych w tomie tekstów wyłania się obraz reportażu jako fenomenu zarazem obecnego w świecie i światowego, narodowego i transnarodowego – będącego przedmiotem międzykulturowych i interdyskursywnych odczytań, a jednocześnie formą rezonującą z tendencjami pokrewnymi Baumanowskim metaforom „upłynnienia”, „odkotwiczenia” i „wtórnej barbaryzacji” dzisiejszej rzeczywistości. Tak sprofilowane studium zbiorowe – adresowane w równym stopniu do badaczy, jak i sympatyków twórczości niefikcjonalnej – aspiruje do wykorzystania potencjału tkwiącego w interdyscyplinarnych, komparatywnych i międzynarodowych analizach tego nurtu. Zawartość tomu zdaje się także świadczyć, że dzięki swej elastycznej konwencji gatunkowej i naturalnej predyspozycji do adaptacji w zmiennych realiach współczesnego świata reportaż skutecznie odżegnał się od etykiety „gorszego brata literatury”.

Katarzyna Frukacz, Katarzyna Frukacz – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, adiunkt w Katedrze Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2014–2015 wykładowca w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zainteresowania badawcze: polski reportaż literacki, konwergencja mediów, teoria komunikacji, publicystyka prasowa i internetowa, genologia literacka i dziennikarska. Autorka monografii Polski reportaż książkowy. Przemiany i adaptacje (Katowice 2019), 12. tomu z serii „Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego” (Katowice 2016), artykułów w polskich i zagranicznych książkach oraz czasopismach naukowych, a także tekstów publicystycznych i popularnonaukowych publikowanych m.in. w „artPAPIERZE”. [lipiec 2019]

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

W tomie zamieszczone zostały artykuły ukazujące splot historii, biografii, literatury w twórczości bardzo różnych pisarzy, zarówno znanych, „kanonicznych”, jak i nieco zapomnianych lub takich, którym literaturoznawcy dotąd nie poświęcali zbyt wiele uwagi. Zakres czasowy zgromadzonych analiz i interpretacji rozciąga się od początku wieku XX aż po czasy obecne. W publikacji przypominane zostały krytyczno-literackie echa odzyskania niepodległości w 1918 roku (S. Brzozowski, E. Breiter), a także biograficzne zapisy W. Broniewskiego i twórczość A. Rudnickiego z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Czasy drugiej wojny odnotowane zostały w pracy o dzienniku R. Laskier, a lata powojenne stanowią kontekst dla analiz utworów S. Dygata, M. Hłaski, A. Stojowskiego. Z literatury nowszej zaproponowano w tomie interpretacje twórczości m.in. J. Głowackiego, F. Netza, R. Kapuścińskiego. Studia interpretacyjne dotyczą także literackich świadectw współczesnego doświadczenia miasta (M. Cichy), przeżyć emigracyjnych (G. Zambrzycka), podróżopisarstwa (M. Kydryński), archiwum pamięci (M. Sznajderman) oraz „śmierci historii” i jej powrotów w literaturze XXI wieku polskiej i światowej (R. Federman, H. Mulisch).

Elżbieta Dutka, prof. dr hab. pracuje w Zakładzie Literatury XX i XXI Wieku, w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zajmuje się współczesną literaturą polską, jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół szeroko rozumianego problemu przestrzeni, miejsca, regionu, a także dydaktyki literatury. Elżbieta Dutka jest autorką książek: Ukraina w twórczości Włodzimierza Odojewskiego i Włodzimierza Paźniewskiego (Katowice 2000), „Mnożenie siebie”. O poezji Andrzeja Kuśniewicza (Katowice 2007), Okolice nie tylko geograficzne. O twórczości Andrzeja Kuśniewicza (Katowice 2008), Zapisywanie miejsca. Szkice o Śląsku w literaturze przełomu wieków XX i XXI (Katowice 2011); Próby topograficzne. Miejsca i krajobrazy w literaturze polskiej XX i XXI wieku (Katowice 2014); Centra, prowincje, zaułki. Twórczość Julii Hartwig jako auto/bio/geo/grafia (Kraków 2016).

[czerwiec 2019]

Marian Kisiel, prof. zw. dr hab. kierownik Zakładu Literatury XX i XXI Wieku Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego Uniwersytetu Śląskiego, historyk i krytyk literacki, poeta, tłumacz. Opublikował kilkanaście książek o literaturze XX wieku, ostatnio: Critica varia (Katowice 2013); Ruiny istnienia. Szkice o poetach mniej obecnych (Katowice 2013); Między wierszami. Jedenaście miniatur krytycznych (Katowice 2015). Redaktor i współredaktor kilkudziesięciu tomów zbiorowych, ostatnio serii Światy Poetyckie.

Wybrane publikacje: Czego nie ma w podręcznikach języka polskiego? (Mały przewodnik po współczesnej literaturze polskiej) (Gliwice 1991), U podstaw twórczości Adama Czerniawskiego (Gliwice 1991), Mały leksykon kultury. Kierunki – style – tendencje (Katowice 1996; współautorzy: J. Kisiel, Z. Marcinów), Więzy i wzloty. Przełom 1955–1959 w literaturze polskiej – próba modelu (Kielce 1996), Polskie pisma literackie (Warszawa 1997), Świadectwa, znaki. Glosy o poezji najnowszej (Katowice 1998), Od Różewicza. Małe szkice o poezji (Katowice 1999), Zmiana. Z problemów świadomości literackiej przełomu 1955–1959 w Polsce (Katowice 1999), Pamięć, biografia, słowo. Szkice o poetach dwóch generacji (Katowice 2000), Pokolenia i przełomy. Szkice o literaturze polskiej drugiej połowy XX wieku (Katowice 2004), Przypisy do współczesności (Katowice 2006), Ananke i Polska. O liryce Zdzisława Stroińskiego (Katowice 2010), Ruiny istnienia. Szkice o poetach mniej obecnych (Katowice 2013), Critica varia (Katowice 2013), redaktor kilkudziesięciu tomów.

[czerwiec 2019]

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Po ukazaniu się Zbiorów poetyckich Wincentego Ignacego Marewicza nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego w 2018 roku ta sama oficyna drukarska wydaje kolejne utwory autora, tym razem – dramatyczne: trzy komedie i dwie dramy, sztuki skupiające w sobie różne tendencje literacko-estetyczne. Ten literat drugiego planu nie przestaje pobudzać do badań i refleksji naukowej, jakby dopominając się o usytuowanie go we właściwym miejscu na mapie literackiej czasów stanisławowskich.

Obecne wydanie krytyczne dramatów Marewicza spełnia wszelkie wymogi edytorstwa naukowego z zakresu wydań utworów oświeceniowych. [...] Sposób opracowania o ujęciu analityczno-interpretacyjno-problemowym poszerza wiedzę o epoce, a w szczególności odsłania ciekawe obszary życia teatralnego końca XVIII wieku. Można sądzić, że wydobyte z annałów bibliotecznych utwory sceniczne Marewicza trafią do rąk badaczy okresu, a w szczególności do teatrologów, jak też do nieprofesjonalistów zainteresowanych kulturą literacką XVIII wieku.

Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Maksimowicz

Opiniowany tom, który powstał dzięki wielkiemu nakładowi pracy i akrybii twórczej, jest jedyną edycją naukową poświęconą utworom dramatycznym Wincentego Ignacego Marewicza. [...] Służy nie tylko pogłębieniu wiedzy na temat jego dorobku literackiego, zastosowanych przez Marewicza rozwiązań literackich i estetycznych, mechanizmów i technik opisu świata, podejmowanych motywów czy sposobu prezentacji bohaterów. Krytyczne opracowanie utworów wzbogaca powszechną wiedzę o literaturze i kulturze polskiego wieku świateł.

Publikacja jest dowodem tego, że twórczość Wincentego Ignacego Marewicza trafiła do rąk Edytora o wysokich umiejętnościach warsztatowych, wrażliwego na słowo, rzetelnego i skrupulatnego w poszukiwaniu prawdy o tekście / prawdy tekstu.

Z recenzji dr hab. Aleksandry Norkowskiej, prof. UKW

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

To już czwarty tom wydawnictwa Zakładu Historii Literatury Baroku i Dawnej Książki, który stanowi kontynuację poprzednich. Książka jest pracą zbiorową i zawiera 11 rozpraw historycznoliterackich, głównie z zakresu literatury i kultury staropolskiej. Tom otwiera obszerny wstęp prof. dr hab. Renardy Ocieczek, w którym przypomniana została historia powstania Zakładu oraz dotychczasowe dokonania jego pracowników.
Wśród zamieszczonych tekstów znalazły się artykuły poświęcone różnorodnej tematyce, zgodnej z zainteresowaniami naukowymi autorów. I tak w tomie znajdują się teksty poświęcone m.in. spuściźnie Łukasza Górnickiego (Anna Sitkowa), tłumaczeniom Franciszka Zabłockiego (Bożena Mazurkowa), domniemanej twórczości Olbrychta Karmanowskiego (Janusz Ziembiński).
Sporo miejsca zajmują rozprawy koncentrujące się wokół eposów rycerskich – Jerozolimy wyzwolonej w tłumaczeniu Dionizego Piotrowskiego (Monika Kucharczyk), Wojny chocimskiej (Renarda Ocieczkowa), Obleżenia Jasnej Góry Częstochowskiej (Monika Kulig, Joanna Chybiorz). Zagadnienie epiki heroicznej, a dokładnie motywów szpiegowskich, zostało przedstawione przez Renatę Rybę.
O motywie spotkania Kupidyna i Śmierci, obecnym w literaturze staropolskiej pisze Marzena Walińska, natomiast w rozprawie Marioli Jarczykowej odnajdujemy szczegółowy opis oprawy pogrzebu Jerzego Radziwiłła.
Sarmackie theatrum tradycyjnie już jest propozycją dla szerokiego (i różnorodnego) grona odbiorców, które zainteresowane jest obecnością sarmatyzmu w literaturze i sztuce staropolskiej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Kilka kobiet, które łączy pragnienie głębokiej miłości. Szukają jej wszędzie, również – jak przystało na wiek XXI – we współcześnie dostępnych miejscach: na Facebooku, portalach randkowych, wreszcie w realu. Są odważne i zdeterminowane, a co najważniejsze wspierają się nawzajem, udzielają sobie porad, a czasem po prostu chcą się wypłakać... Jedna z bohaterek to autorka poczytnych powieści, właśnie pisze kolejną – także o miłości wpisanej w ludzki los, którą każdy prędzej czy później spotyka na drodze swojego życia.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Wstrząsająca i monumentalna powieść Izraela Joszuy Singera, pierwsza w dorobku wydawnictwa, na którą przyszedł czas po wydaniu dwóch zbiorów opowiadań autora: Na obcej ziemi oraz Perły.

"Towarzysz Nachman" to przejmująca opowieść o losie człowieka, który porzuca własną religię i tradycję, uwiedziony rewolucyjnymi ideami i marzeniami o sprawiedliwości społecznej. To także do bólu prawdziwy, wręcz reporterski opis życia przedwojennej żydowskiej społeczności. Świadectwo najgorszych cech systemów totalitarnych, w których - w myśl wersu Majakowskiego - "jednostka - zerem, jednostka - bzdurą" oraz Wielkiej Historii niosącej za sobą społeczne zmiany, od których nie ma ucieczki. To historia szeregowego idealisty, który nie uniknął rozczarowań i bólu, a także jego bliskich, szukających schronienia w tradycji, miłości, rodzinie... .

Pełna rozmachu i gorzkiego humoru powieść Izraela Joszuy Singera dowodzi, że autor nie ustępował talentem słynnemu bratu i być może - gdyby nie przedwczesna śmierć - to właśnie on, a nie młodszy o dziewięć lat Izaak Baszewis, znalazłby uznanie w oczach Komitetu Noblowskiego.

Przodkowie Nachmana szukali pociechy w żarliwym wypełnianiu przykazań bożych, z kolei jego schronieniem ma być wiara komunistyczna. Niestety nigdzie nie ma schronienia przed nieszczęśliwym losem biednego Żyda. Tak opowiada nam wielki pisarz Izrael Joszua Singer, który każdą z przedstawianych postaci otacza swoim ciepłym, rozumiejącym spojrzeniem. Przeczytajcie koniecznie.

- Anna Bikont

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Współcześnie, aby poznać odległą przestrzeń, nie musimy opuszczać domowych pieleszy. Wystarczy bowiem zerknąć na ekran telewizora lub monitor, by oddać się przyjemności oglądu miejsc oddalonych o tysiące kilometrów. Do niedawna tę możliwość dawały tylko literatura podróżnicza i malarstwo. Pokonując współcześnie własne ograniczenia — finansowe, czasowe, rodzinne czy zawodowe — możemy oddać się przyjemności delektowania się obrazami obcych miast, odległych widoków, sami nie wkładając wysiłku w akt fizycznego przemieszczania się. Każda proponowana nam narracja związana jest jednak z poetyką drogi odmierzanej stałym rytmem kroków, dynamiką środków komunikacji, z których korzysta narrator. Najważniejszy, a zarazem najbliższy człowiekowi sposób poruszania się stanowi chodzenie. Obwarowane jest ono kilkoma wymogami. Odbywa się z punktu do punktu, wymaga postawy pionowej, odmierzane jest rytmem kroków, podlega ograniczeniu związanemu z odczuciem fizycznego zmęczenia poruszającego się podmiotu. Chodzenie wymaga także skupienia. Pieszy musi się rozglądać, omijać przeszkody, wchodzić w kontakt z przedmiotami i podmiotami, które znajdują się na jego drodze, omijać je, wyprzedzać. Trasa podporządkowana jest liniom miejskich arterii, dróg czy uliczek. Kroki się stawia, drobi. W kroku może być zawarta dystynkcja i rytm marszu lub figlarność tanecznych kroczków. Mówi się o kroku tanecznym, marszowym, defiladowym, żółwim czy milowym. Chodzenie z założenia cechuje odcinkowość, fragmentaryczność poznania przestrzeni, którą pieszy zagarnia. Fragmenty układają się przechodniowi w całość, za każdym razem jednak inną, znaczoną indywidualnym rytmem, wysiłkiem i punktem odniesienia. Mapa jednej przestrzeni staje się zatem wielokrotnością map zapisanych przez indywidualnych użytkowników. Powstają swoiste puzzle. (Fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać:

  • nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach;
  • promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji;
  • koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji;
  • wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania.

Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe.

Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą.

Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Celem opracowania monograficznego jest dokonanie – z wykorzystaniem różnych metod badawczych – analizy i interpretacji staropolskich tekstów literackich zawierających wątki i motywy ludyczne. We wstępnej partii książki autorka prezentuje refleksje, które pojawiły się w ostatnim dwudziestoleciu w Polsce i dotyczyły sposobów badania literatury dawnej; wyraża też własne przemyślenia i propozycje odczytania szesnasto- i siedemnastowiecznych przekazów o tematyce ludycznej. Wskazania swoje realizuje autorka w rozdziale III, interpretacyjnym, który zawiera m.in. analizę motywu literackiego i języka poetyckiego, analizę kulturową, genologiczną, analizę stylistyczno-retoryczną; rozpatrywane są też funkcje tekstu ludycznego w komunikacji społecznej. We wnioskach końcowych pracy wskazano rozmaite funkcje wątków ludycznych, które pojawiały się w tekstach literackich o różnorodnej tematyce i przeznaczeniu (niekoniecznie związanym z rekreacją i zabawą).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Z autorem Księcia bez ziemi znamy się od 2010 roku, kiedy to kręcony był film Księstwo na podstawie jego debiutanckiej powieści Niech żyje wolność, w którym zagrałem główną rolę, czyli... Zbyszka Masternaka. W filmie był to... Pasternak. Od tego czasu uważnie śledzę literacki rozwój Zbyszka i każda jego następna książka to dla mnie fascynujące doświadczenie. Życiopisanie Masternaka jest zjawiskiem bez precedensu. Bohater tej autobiograficznej prozy ciągle się zmienia, a jednocześnie - nadal pozostaje sobą, świętokrzyskim sowizdrzałem, który odważnie bierze się z życiem za bary.

Rafał Zawierucha, aktor, odtwórca ról m.in. w filmach Księstwo, Bogowie, Pewnego razu... w Hollywood

Za siedmioma górami, za siedmioma morzami, w biednej podkieleckiej wsi, u podnóża Łysej Góry zwanej także Świętym Krzyżem, żyje chłopiec, z głową pełną świętokrzyskich klechd i podań, opowieści o demonach, strzygach, czarownicach i tajemnych pogańskich obrzędach, w świat których od najmłodszych lat wprowadza chłopca matka. Bo na biednej podkieleckiej wsi, z której równie daleko do Paryża, jak i do Radomia czy Warszawy, gdzie ludzie żyją swoim własnym rytmem, zanurzeni w swoim własnym świecie, ucieczka w baśń, mit i opowieść to czasami jedyny ratunek przed szaleństwem.
Razu pewnego nadchodzi ten dzień, gdy chłopcu opowieść przestaje wystarczać i postanawia sprawdzić, co jest po drugiej stronie góry gór i czy prawdą jest, że ziemia to płaski kamień, ustawiony na czterech ogromnych żółwiach... Wyrusza więc w podróż, w jaką każdy z nas wyrusza, wyrwany ze świata dziecięcych klechd i marzeń, lecz nie każdemu z nas dane jest po drodze spotkać i miłość życia, i mafiosów, i Chrystusa kandydującego na urząd prezydenta Polski...
I o tym właśnie jest ta powieść... O zmyśleniu i prawdzie, i życiu między nimi, o jawie i śnie i codziennym zmaganiu się z losem... Co jest jawą, a co snem, co prawdą, co zmyśleniem? Ja nie wiem... I dlatego powieść Zbigniewa Masternaka tak mnie urzeka i wciąga...
Jest w tym pisaniu coś magicznego, co przykuwa uwagę od pierwszych do ostatnich zdań, jakiś rys bezpretensjonalności, nieudawania i szczerości, tak niezwykły w świecie gier, masek i póz... Może chodzi o to, że bohater powieści Masternaka - w świecie, w którym wszyscy powinni sobie radzić - najzwyczajniej sobie w nim nie radzi? A jednak jego życie nie polega na ucieczce, lecz na codziennym łataniu dziur w łajbie i oddalaniu momentu katastrofy... Może to właśnie o to chodzi? Bo może siebie po prostu widzimy? Możemy na chwilę zdjąć facebookowe maski i przejrzeć się w prozie Masternaka jak w lustrze, a jednocześnie schować się i powiedzieć: nie... To nie ja... To świętokrzyska klechda i bajanie...

Piotr Brysacz, dziennikarz, dyrektor artystyczny festiwalu literackiego Patrząc na Wschód

O AUTORZE:

ZBIGNIEW MASTERNAK (ur. 1978 r.) - prozaik, autor scenariuszy filmowych, reportażysta, piłkarz. W 2009 r. ukończył scenariopisarstwo w Krakowskiej Szkole Scenariuszowej. Debiutował na łamach "Twórczości" w 2000 r. Pracuje nad autobiograficznym cyklem powieściowym Księstwo, w którego ramach do tej pory ukazały się: Chmurołap, Niech żyje wolność, Scyzoryk, Nędzole. Na podstawie trzech pierwszych książek Andrzej Barański nakręcił film Księstwo (2011). Prawa do ekranizacji powieści Nędzole nabył Krzysztof Zanussi.

Autor noweli filmowej Jezus na prezydenta! (2010), szkiców filmowych Master shot. Kino jako autoportret (2019) oraz współautor scenariusza filmowego Transfer (wydanie książkowe 2020).
Stypendysta "Homines Urbani" (Willa Decjusza, Kraków, 2007). Laureat Świętokrzyskiej Nagrody Kultury (2011). W 2012 roku został uhonorowany Nagrodą im. Władysława Orkana za wybitną twórczość literacką. Jego książki i opowiadania tłumaczono na język arabski, niemiecki, włoski, serbski, bułgarski, białoruski, ukraiński, macedoński i wietnamski.
Czterokrotny mistrz Polski w piłce błotnej (2011, 2012, 2016, 2018), pięciokrotny zdobywca Pucharu Polski w piłce błotnej (2012, 2014, 2016, 2017, 2018). Kapitan Reprezentacji Polskich Pisarzy w piłce nożnej. Swoje przygody piłkarskie opisał w książce Nie mylcie mnie z Maradoną. Marginesy futbolu (2020).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Monografia Szkice o przekładzie literackim. Literatura rodem z Quebecu w Polsce jest pierwszym opracowaniem mającym na celu opis istniejących przekładów literatury quebeckiej w języku polskim. Badaczka łączy perspektywę historycznoliteracką oraz przekładoznawczą: przybliża zatem rodzimemu odbiorcy kontekst i problematykę analizowanych dzieł, ukazując wybrany korpus badawczy przez pryzmat konkretnych ram teoretycznych, które wydają się najbardziej odpowiednie do opisu najbardziej reprezentatywnych zjawisk i problemów tłumaczeniowych.

Autorka zastanawia się kolejno nad kwestią wyboru dzieł do przekładu i decyzjami wydawców oraz charakteryzuje parateksty cechujące przełożone na język polski quebeckie powieści. Opisuje szerzej jedyną istniejącą do tej pory serię przekładową, czyli powstałe w odstępie niemal stu lat dwa tłumaczenia należącej do kanonu literackiego powieści Maria Chapdelaine Louisa Hémona. Na podstawie przekładów czterech ważnych dla rozwoju powieści w Quebecu dzieł: Agaguka Yves’a Thériaulta, Une saison dans la vie d’Emmanuel Marie-Claire Blais, Kamouraski Anne Hébert i La fille qui aimait trop les allumettes Gaétana Soucy’ego ukazuje rolę tłumacza i nieodzownej w jego działalności inwencji. Przybliża ponadto polskiemu czytelnikowi zjawisko literatury neoquebeckiej (fr. écritures migrantes), czyli tworzonej przez autorów urodzonych poza Quebekiem, badając kolejno możliwości przekładu przesyconej wielością kodów kulturowych prozy pochodzącego z Haiti Dany’ego Laferrière’a oraz tekstów mającej polskie korzenie Régine Robin. Odrębny rozdział traktuje o specyfice twórczości najważniejszego dla rozwoju quebeckiego teatru dramatopisarza, Michela Tremblaya, oraz o niepośledniej roli, jaką we wszystkich jego utworach, także prozatorskich, odgrywa joual, czyli socjolekt używany w Montrealu. Autorka podejmuje ponadto próbę opisu specyfiki antologii, czyli publikacji typowej dla przekładowego rynku wydawniczego. Pretekstem do poruszenia tego zagadnienia jest obecność na liście polskich przekładów literatury quebeckiej dwujęzycznej Antologii poezji Quebeku (1985) oraz Antologii współczesnej noweli quebeckiej (2011). Monografię zamyka refleksja na temat obrazu literatury quebeckiej na podstawie przekładów i tekstów krytycznych publikowanych w czasopismach literackich.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej