Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(3988)
ebookpoint BIBLIO
(155)
Forma i typ
Książki
(3988)
E-booki
(155)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(60)
Publikacje naukowe
(52)
Publikacje popularnonaukowe
(11)
Poezja
(5)
Proza
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Audiobooki
(1)
Dostępność
dostępne
(3668)
nieokreślona
(266)
wypożyczone
(37)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Wypożyczalnia - ul. Prusa 3
(3896)
Czytelnia - ul. Prusa 3
(1)
Pracownia - ul. Prusa 3
(68)
Czytelnia krajoznawcza - ul. Prusa 3
(8)
Autor
Markiewicz Henryk
(66)
Krzyżanowski Julian
(44)
Pigoń Stanisław
(42)
Wyka Kazimierz
(35)
Żeleński Tadeusz
(35)
Hertz Paweł
(34)
Budzyk Kazimierz
(31)
Starnawski Jerzy
(29)
Janion Maria
(28)
Szmydtowa Zofia
(28)
Kleiner Juliusz
(26)
Zabłudowski Tadeusz
(26)
Jakubowski Jan Zygmunt
(23)
Kott Jan
(22)
Kulczycka-Saloni Janina
(21)
Hutnikiewicz Artur
(19)
Pelc Janusz
(19)
Miłosz Czesław
(18)
Sandauer Artur
(18)
Szweykowski Zygmunt
(18)
Tarnowski Stanisław
(18)
Iwaszkiewicz Jarosław
(17)
Nycz Ryszard
(17)
Skwarczyńska Stefania
(17)
Żółkiewski Stefan
(17)
Aleksandrowska Elżbieta
(16)
Ostrowski Witold
(16)
Błoński Jan
(15)
Matuszewski Ryszard
(15)
Trzynadlewski Jan
(15)
Chmielowski Piotr
(14)
Głowiński Michał
(14)
Kostkiewiczowa Teresa
(14)
Skoczek Anna
(14)
Chrzanowski Ignacy
(13)
Sinko Tadeusz
(13)
Święcicki Julian Adolf
(13)
Żabicki Zbigniew
(13)
Bujnicki Tadeusz
(12)
Burkot Stanisław
(12)
Grabowski Tadeusz
(12)
Lam Stanisław
(12)
Libera Zdzisław
(12)
Pollak Roman
(12)
Sadkowski Wacław
(12)
Brzozowski Stanisław
(11)
Brückner Aleksander
(11)
Jakóbiec Marian
(11)
Lam Andrzej
(11)
Podraza-Kwiatkowska Maria
(11)
Przybylski Ryszard
(11)
Tomkowski Jan
(11)
Zakrzewski Bogdan
(11)
Ziomek Jerzy
(11)
Grażyna Krzysztoszek
(10)
Grzeszczuk Stanisław
(10)
Górski Konrad
(10)
Klimowicz Mieczysław
(10)
Maciąg Włodzimierz
(10)
Magnuszewski Józef
(10)
Małgorzata Piszczek
(10)
Michałowska Teresa
(10)
Mickiewicz Adam
(10)
Mikulski Tadeusz
(10)
Rogalski Aleksander
(10)
Sławiński Janusz
(10)
Balcerzan Edward
(9)
Chlebowski Bronisław
(9)
Czapliński Przemysław
(9)
Kijowski Andrzej
(9)
Kuliczkowska Krystyna
(9)
Natanson Wojciech
(9)
Żmigrodzka Maria
(9)
Bereza Henryk
(8)
Bieńkowski Zbigniew
(8)
Bolecki Włodzimierz
(8)
Burek Tomasz
(8)
Dziechcińska Hanna
(8)
Eustachiewicz Lesław
(8)
Feldman Wilhelm
(8)
Gombrowicz Witold
(8)
Kawyn Stefan
(8)
Kolbuszewski Jacek
(8)
Kuncewicz Piotr
(8)
Kurdybacha Łukasz
(8)
Kwiatkowski Jerzy
(8)
Leszczyński Grzegorz
(8)
Markowski Michał Paweł
(8)
Modrzewski Andrzej Frycz
(8)
Montaigne Michel de
(8)
Nowak-Dłużewski Juliusz
(8)
Opacki Ireneusz
(8)
Płoszewski Leon
(8)
Stabryła Stanisław
(8)
Stępień Marian
(8)
Szulc Marian
(8)
Ulewicz Tadeusz
(8)
Żurowski Maciej
(8)
Adamski Jerzy
(7)
Barański Zbigniew
(7)
Rok wydania
2020 - 2024
(76)
2010 - 2019
(432)
2000 - 2009
(769)
1990 - 1999
(521)
1980 - 1989
(596)
1970 - 1979
(697)
1960 - 1969
(396)
1950 - 1959
(306)
1940 - 1949
(78)
1930 - 1939
(72)
1920 - 1929
(83)
1910 - 1919
(34)
1900 - 1909
(45)
1890 - 1899
(13)
1880 - 1889
(6)
1870 - 1879
(4)
1860 - 1869
(13)
1850 - 1859
(1)
1840 - 1849
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(106)
1901-2000
(17)
1989-2000
(10)
1945-1989
(9)
1801-1900
(5)
1918-1939
(3)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
2001
(1)
Kraj wydania
Polska
(4143)
Język
polski
(4142)
Odbiorca
Młodzież
(3)
9-13 lat
(2)
14-17 lat
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(34)
Literatura amerykańska
(7)
Literatura angielska
(4)
Literatura austriacka
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura rosyjska
(2)
Literatura japońska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura tajwańska
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Literatura polska
(1446)
Literatura
(550)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(117)
Krytyka literacka polska
(111)
Literatura rosyjska
(109)
Poezja polska
(98)
Romantyzm
(92)
Literatura francuska
(86)
Pisarze polscy
(84)
Polska
(80)
Szkice literackie polskie
(73)
Kultura
(69)
Literatura angielska
(63)
Literatura niemiecka
(62)
Oświecenie
(62)
Filozofia
(59)
Język polski
(58)
Sztuka
(56)
Pamiętniki polskie
(53)
Kultura polska
(51)
Słowacki, Juliusz (1809-1849)
(47)
Modernizm
(43)
Pozytywizm
(43)
Teatr polski
(43)
Renesans
(42)
Literatura dziecięca
(39)
Krytyka literacka
(37)
Literatura amerykańska
(37)
Młoda Polska
(36)
Kochanowski, Jan (1530-1584)
(34)
Powieść polska
(34)
Publicystyka polska
(34)
Literatura łacińska
(32)
Poetyka
(32)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(31)
Wyspiański, Stanisław (1864-1907)
(31)
Dramat polski
(29)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(29)
Literaturoznawstwo
(29)
Krasiński, Zygmunt (1812-1859)
(28)
Literatury europejskie
(27)
Żeromski, Stefan (1864-1925)
(27)
Conrad, Joseph (1857-1924)
(26)
Literatura młodzieżowa polska
(26)
Historia
(25)
Folklor
(24)
Teatr
(24)
Polacy za granicą
(23)
Literatura włoska
(22)
Estetyka
(21)
Listy polskie
(21)
Literatura dziecięca polska
(21)
Czytelnictwo dziecięce
(20)
Kobieta
(20)
Matura
(20)
Norwid, Cyprian Kamil (1821-1883)
(20)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(20)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(19)
Film
(18)
Kraszewski, Józef Ignacy (1812-1887)
(18)
Literatura grecka
(18)
Barok
(17)
Postać literacka
(17)
Czytelnictwo
(16)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(16)
Literatura czeska
(16)
Literatura młodzieżowa
(16)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(16)
Bibliografia
(15)
Sztuka polska
(15)
Tematy i motywy
(15)
Literatura austriacka
(14)
Rej, Mikołaj (1505-1569)
(14)
Religia
(14)
Filologia polska
(13)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(13)
Orzeszkowa, Eliza (1841-1910)
(13)
Powieść
(13)
Warszawa
(13)
Dostojewski, Fiodor (1821-1881)
(12)
Literatura katolicka
(12)
Literatura ludowa polska
(12)
Literatura żydowska
(12)
Naturalizm
(12)
Proza polska
(12)
Przybyszewski, Stanisław (1868-1927)
(12)
Wspomnienia polskie
(12)
Dramat
(11)
Europa
(11)
Fredro, Aleksander (1793-1876)
(11)
Kanon literatury
(11)
Literatura słowiańska
(11)
Malarstwo polskie
(11)
Mitologia
(11)
Polityka
(11)
Realizm
(11)
Reymont, Władysław Stanisław (1867-1925)
(11)
Dziecko
(10)
Historiografia polska
(10)
Językoznawstwo
(10)
Temat: dzieło
"Dziady"
(4)
"Pan Tadeusz"
(4)
Żywot człowieka poczciwego
(4)
Trylogia
(3)
"Konrad Wallenrod"
(2)
Biblia
(2)
Jeżycjada
(2)
Postylla
(2)
Song of ice and fire
(2)
"Balladyna"
(1)
"Raj duszny"
(1)
"Wesele"
(1)
Babička
(1)
Chimera
(1)
Dziady
(1)
Dżuma
(1)
Faust
(1)
Game of thrones
(1)
Głos św. Franciszka (czasop. ; 1908-1938)
(1)
Hamlet
(1)
Hoženie za tri morâ
(1)
Inny świat
(1)
Kebra Nagast
(1)
Konrad Wallenrod
(1)
Król Duch
(1)
Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego
(1)
Lalka
(1)
Legenda Młodej Polski
(1)
Maria
(1)
Maria Stuart
(1)
Mazurek Dąbrowskiego
(1)
Metamorphoses
(1)
Metropolis
(1)
Metropolis (film ; 1927)
(1)
Mocny człowiek
(1)
Mocny człowiek (film)
(1)
Nad Niemnem
(1)
Nad Niemnem (film ; 1986)
(1)
Octavius
(1)
Opera za trzy grosze
(1)
Opera żebracza
(1)
Pamiętnik z powstania warszawskiego
(1)
Pamiętniki
(1)
Pan Tadeusz
(1)
Petit Prince
(1)
Popiół i diament
(1)
Potop
(1)
Povest' vremennyh let
(1)
Próchno
(1)
Silmarillion
(1)
Terre des hommes
(1)
Tihij Don
(1)
Tygodnik Literacki
(1)
Zabawy Przyjemne i Pożyteczne (czasop. ; 1770-1777)
(1)
Zamek kaniowski
(1)
Żywot literacki Hugona Kołłątaja
(1)
Temat: czas
1901-
(696)
1801-
(637)
1701-
(143)
1501-
(132)
1901-2000
(114)
1601-
(102)
1801-1900
(65)
2001-
(62)
1401-
(54)
1301-
(41)
1101-
(35)
2001-0
(33)
1201-
(32)
1945-1989
(31)
1001-
(30)
901-
(29)
1701-1800
(27)
1918-1939
(24)
1989-2000
(22)
1901-1914
(21)
1918-
(21)
1914-1918
(17)
1945-
(17)
401-
(16)
1501-1600
(14)
1601-1700
(14)
191901-
(14)
1939-1945
(14)
1989-
(13)
1401-1500
(11)
1301-1400
(9)
501-
(9)
801-
(9)
400-301 p.n.e.
(7)
601-
(7)
701-
(7)
1101-1200
(6)
1201-1300
(6)
1001-1100
(5)
500-401 p.n.e.
(5)
501-600
(4)
601-700
(4)
701-800
(4)
801-900
(4)
901-1000
(4)
101-
(3)
161601-
(3)
1939-
(3)
301-
(3)
401-500
(3)
600-501 p.n.e.
(3)
700-601 p.n.e.
(3)
1-
(2)
1-100
(2)
101-200
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
301-400
(2)
800-701 p.n.e.
(2)
100-1 p.n.e.
(1)
151601-
(1)
151701-
(1)
161701-
(1)
181801-
(1)
1901-1918
(1)
201-
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(89)
Europa
(12)
Warszawa
(11)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(8)
Rosja
(8)
Stany Zjednoczone (USA)
(7)
Wielkopolska
(7)
Niemcy
(6)
Francja
(5)
Paryż (Francja)
(5)
ZSRR
(5)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(4)
Czechy
(3)
Litwa
(3)
Wilno
(3)
Śląsk
(3)
Egipt
(2)
Indie
(2)
Irlandia
(2)
Japonia
(2)
Kraków
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Peru
(2)
Podhale
(2)
Poznań
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okolice)
(2)
Ukraina
(2)
Zabór rosyjski
(2)
Adriatyk (region)
(1)
Adriatyk (wybrzeże)
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Argentyna
(1)
Asyria
(1)
Azja
(1)
Azja Środkowa
(1)
Babilonia
(1)
Bałkańskie, kraje
(1)
Białoruś
(1)
Bizancjum
(1)
Bliski Wschód
(1)
Bohatyrowicze (Białoruś, obw. grodzieński)
(1)
Chorwacja
(1)
Galicja
(1)
Gdańsk
(1)
Genewa (Szwajcaria)
(1)
Grecja
(1)
Grodno (Białoruś, obw. grodzieński ; okolice)
(1)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Kalisz (okręg ; woj. wielkopolskie)
(1)
Kanada
(1)
Kawagoe (Japonia)
(1)
Kolumbia
(1)
Kraków (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Kreta (Grecja ; wyspa)
(1)
Leszno (woj. wielkopolskie)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Mazowsze
(1)
Meksyk
(1)
Niemen (dorzecze)
(1)
Nil (rzeka)
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Oblęgorek (woj. świętokrzyskie)
(1)
Poezja polska
(1)
Polacy za granicą
(1)
Pomorze Zachodnie
(1)
Portugalia
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Prusy Wschodnie
(1)
Puszczykowo (woj. wielkopolskie, pow. Poznań)
(1)
Płock (woj. mazowieckie)
(1)
Region Pacyfiku
(1)
Rumunia
(1)
Ruś Kijowska
(1)
Rzym
(1)
Sahara
(1)
Serbia
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Stany Zjednoczone Ameryki
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Syberia (Rosja)
(1)
Szwecja
(1)
Słowacja
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wielkanocna, Wyspa (Chile)
(1)
Wielkopolska w piśmiennictwie niemieckim
(1)
Wilno (Litwa)
(1)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Wschowa (woj. lubuskie ; okolice)
(1)
Włochy
(1)
Zakopane
(1)
Ziemia Święta
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Śrem (woj. wielkopolskie)
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Literatura polska
(925)
Literatura
(253)
Literatura francuska
(65)
Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych
(52)
Szkice literackie polskie
(48)
Literatura rosyjska
(46)
Poezja polska
(34)
Materiały konferencyjne
(31)
Biografie
(30)
Dramat polski
(30)
Literatura angielska
(29)
Opracowanie
(29)
Biografia
(28)
Publicystyka polska
(27)
Literatura niemiecka
(24)
Literatura romantyzmu
(24)
Literatura dziecięca
(21)
Pamiętniki polskie
(21)
Literatura łacińska
(20)
Antologie
(19)
Bibliografia
(19)
Literatura grecka
(19)
Esej
(18)
Czasopisma
(17)
Krytyka literacka polska
(17)
Literatura modernizmu
(17)
Antologia
(16)
Literatura włoska
(16)
Literatura amerykańska
(15)
Literatura dziecięca polska
(14)
Monografia
(14)
Listy polskie
(13)
Literatura czeska
(13)
Literatura oświecenia
(12)
Literatury europejskie
(12)
Praca zbiorowa
(12)
Czasopisma literackie polskie
(11)
Literatura baroku
(11)
Literatura młodzieżowa
(11)
Literatura renesansu
(11)
Materiały pomocnicze dla szkół
(11)
Powieść polska
(11)
Bibliografia osobowa
(10)
Czasopisma polskie
(9)
Literatura młodzieżowa polska
(9)
Literatura polsko-łacińska
(9)
Literatura pozytywizmu
(9)
Literatura katolicka
(8)
Literatura ludowa polska
(8)
Literatura słowacka
(8)
Pamiętniki i wspomnienia
(8)
Poezja
(8)
Encyklopedie
(7)
Literatura podróżnicza polska
(7)
Literatura staropolska
(7)
Literatura słowiańska
(7)
Opowiadanie polskie
(7)
Podręczniki akademickie
(7)
Księgi pamiątkowe
(6)
Literatura kobieca
(6)
Literatura podróżnicza
(6)
Literatura żydowska
(6)
Krytyka literacka
(5)
Listy
(5)
Literatura chrześcijańska
(5)
Literatura średniowieczna
(5)
Powieść
(5)
Publikacja bogato ilustrowana
(5)
Satyra polska
(5)
Dramat
(4)
Eseje polskie
(4)
Film
(4)
Film polski
(4)
Kazania
(4)
Literatura austriacka
(4)
Literatura bułgarska
(4)
Literatura chińska
(4)
Literatura fantastyczna polska
(4)
Literatura fantastyczno-naukowa
(4)
Literatura hebrajska
(4)
Literatura starożytna
(4)
Literatury słowiańskie
(4)
Malarstwo europejskie
(4)
Podręczniki
(4)
Wiersze
(4)
Bajka i baśń ludowa polska
(3)
Dramat amerykański
(3)
Dramat francuski
(3)
Dzienniki
(3)
Literatura fantastyczna angielska
(3)
Literatura hiszpańska
(3)
Literatura japońska
(3)
Literatura litewska
(3)
Literatura perska
(3)
Literatura węgierska
(3)
Malarstwo (szt.plast.)
(3)
Opowiadanie rosyjskie
(3)
Poezja włoska
(3)
Proza polska
(3)
Reportaż polski
(3)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(115)
Literaturoznawstwo
(99)
Kultura i sztuka
(28)
Etnologia i antropologia kulturowa
(10)
Filozofia i etyka
(10)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Podróże i turystyka
(5)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Religia i duchowość
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Psychologia
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Językoznawstwo
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
4143 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsze opracowanie traktuje o człowieku zmagającym się z wyzwaniami w aktywności cielesnej, jaką jest sport. Przy tym sport w przeciwieństwie do pracy fizycznej, mającej zazwyczaj charakter rutyny przez zawartą w nim niepewność i nieustanną konieczność podejmowania wyzwań jak żadna inna forma aktywności cielesnej otwiera człowieka na jego ciało, uczy go ciała. Sport jest więc formą wychowania do ciała, ale też wychowania człowieka cielesnego. Nie chodzi tu oczywiście o redukcję bytu ludzkiego do poziomu cielesnego, ale o pełny rozwój potencjału cielesnego człowieka i kształtowanie zdolności wykorzystywania go. Celem prezentowanej monografii nie jest opis rozwiązań wszystkich problemów, które pedagogika i pedagogika sportu mogłyby stawiać przed edukacją sportową i olimpijską. Stanowi ona jedynie próbę antropologicznego uzasadnienia sensu edukacji sportowej i olimpijskiej, próbę integralnego ujęcia problematyki przez pokazanie jedności doświadczenia (którego podział zarysowany w książce ma charakter czysto teoretyczny, porządkujący) i wyeksponowanie znaczenia aktywności sportowej dla integralnego rozwoju człowieka. Nawet jeśli sportowiec doznaje różnych stanów podczas aktywności sportowej: cielesnych, psychicznych, duchowych, to każde to skoncentrowane doświadczenie promieniuje na pozostałe sfery przeżywania. Sportowiec, wykonując jakąś trudną próbę, doznaje cielesnej radości z pokonania kolejnego progu technicznego, czuje również psychiczną satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, a także jakąś formę duchowego spełnienia w związku z przekroczeniem samego siebie, bo dokonał tego, co wydawało się niewykonalne.Celem prezentowanej monografii nie jest opis rozwiązań wszystkich problemów, które pedagogika i pedagogika sportu mogłyby stawiać przed edukacją sportową i olimpijską. Stanowi ona jedynie próbę antropologicznego uzasadnienia sensu edukacji sportowej i olimpijskiej, próbę integralnego ujęcia problematyki przez pokazanie jedności doświadczenia (którego podział zarysowany w książce ma charakter czysto teoretyczny, porządkujący) i wyeksponowanie znaczenia aktywności sportowej dla integralnego rozwoju człowieka. Nawet jeśli sportowiec doznaje różnych stanów podczas aktywności sportowej: cielesnych, psychicznych, duchowych, to każde to skoncentrowane doświadczenie promieniuje na pozostałe sfery przeżywania. Sportowiec, wykonując jakąś trudną próbę, doznaje cielesnej radości z pokonania kolejnego progu technicznego, czuje również psychiczną satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, a także jakąś formę duchowego spełnienia w związku z przekroczeniem samego siebie, bo dokonał tego, co wydawało się niewykonalne. Założeniem zastosowanej metody jest nie systematyczny ogląd sportu, ale raczej próba refleksji w głąb fenomenów sportu. Intencję, która mi przyświecała, trafnie wyjaśnia cytat z pracy Michała Hellera Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje: Nie chcę przez to twierdzić, że moje myśli są rzeczywiście głębokie. W głąb jest kierunkiem moich intencji, a niekoniecznie wykonania. I z podobnymi intencjami Czytelnik powinien nachylać się nad tymi stronicami. Bo jedno jest pewne błądząc po powierzchni, niczego nie da się usprawiedliwić. Taki wysiłek spojrzenia w głąb w celu lepszego i głębszego rozumienia sportu, czyli jego usprawiedliwienia, powinien być udziałem każdego, kto zajmuje się sportem: nauczycieli, trenerów, zawodników, menedżerów, psychologów, dziennikarzy, kibiców i wreszcie badaczy, którzy chcieliby wyjść poza empiryzm i wąski pragmatyzm. I to przede wszystkim do nich adresowana jest ta monografia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej to książka o polskiej poezji XX i XXI wieku. Jej bohaterami nie są poeci ani style i prądy, ale poszczególne wiersze. Warto sobie uświadomić, że literatura to nie tylko panoramiczny krajobraz, czyli zbiór streszczeń milionów dzieł, ani też ich długie serie, zwane epokami, gatunkami i dorobkami pisarzy. Literatura to także portrety pojedynczych utworów, które warto kontemplować, by umożliwić im zaistnienie w pełni w naszym czasie lektury i w naszej wrażliwości. Poezja nie lubi pośpiechu w odbiorze ani czytania powierzchownego, bo każdy utwór otwiera w sobie osobny świat, zawierający niepowtarzalne obrazy, postacie i idee. Oferuje przygodę dla intelektu i emocji, zaklętą w niecodziennie zbudowanej wypowiedzi. Myśląc o poezji jako sztuce słowa, warto zdobyć się na to, by ilość poświęcić dla jakości, a mówiąc metaforycznie by odłożyć lunetę i sięgnąć po mikroskop. Do dwudziestu trzech podróży w mikrokosmos wiersza zapraszam nauczycieli, zwłaszcza polonistów, licealistów, studentów i wszystkich miłośników poezji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Prezentowana książka składa się z dwóch rozdziałów. Rozdział pierwszy Dorosłość z niepełnosprawnością, jest próbą odpowiedzi na pytanie, czym jest dorosłość człowieka niepełnosprawnego, zarówno intelektualnie jak i z innymi rodzajami niepełnosprawności, a także analizą prawnych aspektów dorosłości osób niepełnosprawnych, na przykład: mieszkalnictwa chronionego, problematyki małżeństw osób niepełnosprawnych. Rozdział drugi Ciągłość na przestrzeni życia niepełnosprawność od dorosłości do starości, składa się z trzech podrozdziałów, Przygotowanie do dorosłości, Wczesna i średnia dorosłość, Późna dorosłość. Treści tych rozdziałów dotyczą problematyki autonomii, kompetencji, wartości oraz podmiotowości, które kształtowane są w dorosłym życiu a analizowane zostały w kontekście człowieka z różnymi typami niepełnosprawności. Kolejne zagadnienia dotyczą problematyki aktywności zawodowej, seksualności, macierzyństwa i prokreacji. Ostatni podrozdział jest próbą zmierzenia się z zagadnieniem starości osoby niepełnosprawnej, cierpienia, oraz śmierci. Założeniem prezentowanej książki było zwrócenie uwagi na wciąż zaniedbany w literaturze okres życia osób niepełnosprawnych dorosłość i starość. Rozwój człowieka jest procesem złożonym z wielu etapów. Każdemu z nich przypisane są specyficzne zadania rozwojowe, każdy też stanowi efekt przebiegu przedniego etapu oraz jest zrębem następnego. Rozwój jest procesem dynamicznym, a owa dynamika jest wynikiem wzajemnie ze sobą oddziaływujących wpływów biologicznych i społecznych. Do wpływów biologicznych należą czynniki genetyczne, morfologiczno konstytucjonalne oraz biochemiczno fizjologiczne. Do wpływów środowiskowych zaliczamy czynniki fizyczne, psychologiczne, społeczno kulturowe.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi. Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego, jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne. Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte z doświadczenia zawodowego autora. W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na rozwiązanie problemu. Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło, tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie, praktycy oraz społeczeństwo. Książka ta będzie pomocna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. Ponieważ uwzględnia zarówno teoretyczny, jak i praktyczny aspekt resocjalizacji, jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców. Polecamy studentom, badaczom, pedagogom resocjalizacyjnym, psychologom i socjologom zainteresowanym tą tematyką. Dla badaczy może być inspiracją do rozwijania teorii i prowadzenia studiów nad skutecznością interwencji psychokorekcyjnych, a dla praktyków do pewnych rozważań porządkujących ich warsztat pracy. Książka jest zaadresowana przede wszystkim do tych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności wychowawcze potrzebne w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Książka porusza ważne zagadnienie społeczne jakim jest obecnie nawiązywanie, tworzenie i utrzymywanie przez młodych ludzi relacji partnerskich za pomocą internetu. Twórcy Związków miłosnych w sieci pozwalają nam zapoznać się z mechanizmami wpływającymi na decyzję o wyborze partnera z punktu widzenia psychologicznego i społecznego. Pokazują zarazem jak wyglądało to zjawisko na przestrzeni wieków. Szczególnie dużo miejsca poświęcają portalom randkowym, miejsca gdzie nawiązuje się nowe znajomości, ale także buduje swój wizerunek oraz zaspakaja swoje potrzeby. Pokazują perspektywy rozwoju portali randkowych oraz ukazują zagrożenia związane z poszukiwaniem miłości w sieci. Autorzy opisując cyberprzestrzeń nie zaniedbują opisu tradycyjnego funkcjonowania związków partnerskich. Przedstawiony materiał oparty jest na rzetelnych badaniach empirycznych, o charakterze eksploracyjnym. Jest on podstawą do odpowiedzi na pytania dotyczące procesu podejmowania decyzji o zarejestrowaniu się na portalu randkowym, długości i częstotliwości korzystania z tego miejsca, nawiązywania kontaktu pomiędzy użytkownikami i ich doświadczeń. Publikacja ta będzie stanowiła cenną pozycję dla osób próbujących zrozumieć współczesny świat, który jest dzisiaj równocześnie światem online i offline, a zarazem samego człowieka próbującego znaleźć bliskość, szczęście i zrozumienie w związku z drugim człowiekiem. Książka zawiera bogatą bibliografię oraz netografię.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Roztargnienie i nieuważność ujmowano na początku XX wieku jako przeciwieństwo uważnego postępowania. Pod koniec lat 20 XX w. uwaga i wola stały się peryferyjnym przedmiotem zainteresowania psychologów i pedagogów. Termin roztargnienie coraz rzadziej pojawiał się w publikacjach naukowych i słownikach psychologicznych, natomiast coraz częściej był stosowany w wyjaśnianiu przyczyn wypadków i katastrof. Obecnie obserwuje się ponowne zainteresowanie psychologów problematyką uważnego postępowania. W książce przyjęto, że roztargnienie jest syndromem spójnego zbioru objawów, których obecność stwarza poczucie dyskomfortu, zakłóca relacje społeczne i obniża poziom osiągnięć. Nieuważność jest ceną jaką niektórzy płacą za nadmierne skupianie uwagi na własnych myślach i przeżyciach, a inni za nadmierną podatność na działanie bodźców zakłócających. Głównym celem książki był zamiar pokazania problematyki roztargnienia, sposobów jej diagnozowania oraz ilościowego ujmowania jej wielkości, prezentacja wyników badań oraz możliwych do zastosowania procedur terapeutycznych. Za istotę podjętego problemu przyjęto nie tylko następstwa błędów popełnionych wskutek roztargnienia, ale bezradność wobec ich przyczyn. Książka składa się z dziesięciu rozdziałów. W pierwszym przedstawiono pojęcie roztargnienia, jego symptomy oraz przyczyny. W drugim skoncentrowano się na procedurach diagnostycznych. W rozdziale trzecim zawarto dokumentację z opracowania narzędzia do pomiaru wielkości roztargnienia. W następnych pięciu rozdziałach pokazano wyniki badań z zastosowaniem tego narzędzia. Przedstawiono między innymi powiązanie roztargnienia z płcią, wiekiem, cechami osobowości i temperamentu, a także z uwagą, pamięcią i cechami inteligencji i kreatywności oraz wypadkowymi skutkami popełnianych błędów. W przedostatnim, dziewiątym, rozdziale zawarto praktyczne procedury redukujące negatywne skutki roztargnienia. Ostatni rozdział jest podsumowaniem całości i przedstawieniem najważniejszych wniosków. Nowe związki między roztargnieniem a cechami osobowości, inteligencją, i wieloma innymi zmiennymi są wynikiem badań, w których wykorzystano autorski Kwestionariusz. Wszystkie przedstawiane zależności między zmiennymi są udokumentowane statystycznie, natomiast sposobom dokumentowania nadano formę dyskretną, nie zniechęcającą czytelnika do lektury danych liczbowych. W zrealizowanych badaniach stwierdzono, że roztargnienie jest zaburzeniem zachowania utrudniającym wykorzystanie posiadanego potencjału uzdolnień. Większość cech dodatnio skorelowanych z roztargnieniem pozostaje w ujemnej zależności z transgresją, kreatywnością i przedsiębiorczością. Nie stwierdzono sygnalizowanej w literaturze dodatniej istotnej korelacji inteligencji z roztargnieniem. Zaobserwowano, że roztargnienie wspólnie z lękiem hamują motywację do działań autokreacyjnych. Dla potrzeb terapeutycznych opracowano program redukcji skutków roztargnienia. Zakłada on usprawnienie kondycji psychicznej, wzrost umiejętności organizacyjnych i wykonawczych oraz stosowanie specjalnych procedur realizacji i autoraportowania przebiegu czynności zarówno rutynowych jak i podejmowanych po raz pierwszy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Człowiek interesował się technikami ozdabiania swojego ciała od niepamiętnych czasów. Jedną z nich jest wykonywanie tatuażu. Największą fascynację tym zjawiskiem przejawiają przedstawiciele świata przestępczego. W kręgach kryminogennych bywa on oznaką przestępczej działalności. W książce starano się przybliżyć i opisać kwestie związane z bardzo interesującym, a zarazem kontrowersyjnym zjawiskiem tatuażu w wydaniu penitencjarnym. Przedstawiono rodzaje i funkcje tatuaży więziennych, sposoby ich wykonywania, usuwania, ich symbolikę i znaczenie w grupie podkulturowej. Omówiono także narzędzia służące do dziergania, uregulowania legislacyjne i wiele innych zagadnień związanych z tą osobowością więzienną. Książka zawiera 197 fotografii tatuaży więziennych o różnych rozmiarach, różnej treści i znaczeniu, znajdujących się w rozmaitych miejscach ciała. Wszystkie zdjęcia zostały dokładnie opisane. Książka powinna wzbudzić zainteresowanie praktyków penitencjarnych, studentów pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii penitencjarnej, prawa karnego wykonawczego, zwłaszcza prawa penitencjarnego, oraz pracowników naukowych tych dyscyplin.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka jest zaproszeniem do świata ludzi, jakich mało znamy, którzy zostali doświadczeni przez los z powodu uszkodzeń w materiale genetycznym. Dzieci cierpiące na zespoły uwarunkowane genetycznie poprzez swoje słabości są na swój sposób wyjątkowe, ale też tak jak inne cechują się wieloma umiejętnościami i talentami, pod warunkiem że zechcemy je odkryć. Mogą być szczęśliwe, jeśli są odpowiednio traktowane. Mogą nieść w sobie ból i dręczący niepokój, których nie rozpoznamy, jeśli ich nie zrozumiemy. One chcą nie tylko istnieć, ale przede wszystkim żyć i być kochane. Publikacja składa się z dwóch części. W pierwszej znajdują się opowiadania o poznanych przeze mnie dzieciach i ich rodzinach, a w drugiej relacje ze spotkań integrujących środowisko naukowców, lekarzy i terapeutów z rodzicami i podejmowanych przez nich prób poszukiwania rozwiązań istotnych problemów pojawiających się w codziennych zmaganiach z losem. Rodzice wychowujący dzieci z zespołem Downa, zespołem Lejeunea (zwanym zespołem krzyku kociego), zespołem WolfaHirschhorna (określanym też mianem zespołu greckiego wojownika) lub zespołem Retta czy innym, mniej znanym zespołem wspólnych cech wywołanych taką samą zmianą w genomie muszą nieustannie borykać się z wieloma trudnościami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Pojawiające się do tej pory różnego rodzaju książki, podręczniki czy poradniki dotyczące rozwoju zdolności, talentu czy geniuszu człowieka miały oczywiście nie wszystkie jedną zasadniczą wadę: kurczowo trzymały się bądź to jednej dyscypliny wiedzy (najczęściej psychologii lub/i pedagogiki), bądź to zredukowanego obszaru problemów (rozwoju umysłowego, percepcyjnego, emocjonalnego, intuicyjnego). Przypominało to czasami podawanie przepisów w książce kucharskiej. Tyle że każdy, kto chociaż raz gotował lub piekł ad hoc, mając nawet bardzo dobry model działania, przekonał się, iż trudno być od razu kulinarnym geniuszem. Na ogół musiał stwierdzić, że albo nie ma określonych zdolności percepcyjnych, albo operacyjnych, albo brakuje mu pewnej wiedzy o produktach, narzędziach i technikach oraz ich właściwościach, albo, wreszcie, brakuje mu odpowiedniej motywacji do podejmowania tego rodzaju czynności. Okazuje się, iż stworzenie w miarę optymalnego podręcznika wymaga szerszego przygotowania z kilku, a nawet z bardzo wielu dyscyplin naukowych (nie mówiąc o subdyscyplinach) głębokiego wglądu w kulturę, a w zasadzie w to, co transkulturowe, jak również konkretnych obserwacji i doświadczeń w wielu różnych praktykach i dziedzinach życia. Stąd niniejsza książka nie jest typowym poradnikiem odpowiadającym na praktyczne pytania typu jak, nie jest również typowym podręcznikiem historiozoficznym zbierającym wszystkie możliwe teorie i pytania typu co, a tym bardziej nie jest typowym dziełem zasad i reguł kanonicznych odpowiadających apodyktycznie na najważniejsze pytania typu dlaczego. Chociaż w jakiejś mierze stara się odpowiedzieć na nie wszystkie jednocześnie, jakby powiedział Erich Fromm, w metajęzyku logiki paradoksalnej, aby w każdym kroku rodzica, opiekuna, wychowawcy i nauczyciela ukazywać możliwie największą głębię i dynamikę rozwoju oraz strukturalną złożoność przeciwstawnych procesów edukacyjnych. Z jednej strony, ma prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka; z jednej strony, ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, a z drugiej przedstawić bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu. Powinno to zainteresować nie tylko faktycznych rodziców i wychowawców, ale również potencjalnych rodziców i tych, którzy mogą i powinni z nimi współpracować: studentów pedagogiki, nauczycieli, opiekunów społecznych, urzędników, dziennikarzy czy polityków, w trudnym procesie optymalnego rozwijania i formowania każdej ludzkiej istoty...[...] Niniejsza książka rozczaruje tego czytelnika, który oczekuje na podstawie atrakcyjnego jej tytułu gotowych (p)odpowiedzi, wskazówek czy metod, dzięki którym mógłby uczynić ze swojego dziecka geniusza. Autor sam o książce pisze tak: Z jednej strony ma ona prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej strony ma wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka, z jednej strony ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, z drugiej strony bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących, w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W książce opisano wpływ komunikacji i zachowań niewerbalnych na skuteczność terapii. W poszczególnych rozdziałach scharakteryzowano: istotę pozasłownej komunikacji terapeutycznej; znaczenie ekspresji mimicznej (języka twarzy) dla przebiegu terapii; walory kontaktu wzrokowego w interakcji terapeuta-pacjent; komunikację kinezyczną (sposoby gestykulacji), dotykową, proksemiczną (przestrzenną) i paralingwistyczną (głosową) w kontakcie terapeutycznym; zasady obserwacji zachowań niewerbalnych pacjenta; komunikację niespójną w teorii i praktyce terapeutycznej. Terapia to wyjątkowy rodzaj kontaktu, w którym interakcje i informacje przekazywane niewerbalnie często mówią więcej o pacjencie niż wypowiadane przez niego słowa. Często tylko po zachowaniach pozasłownych terapeuta może poznać, kiedy pacjent przekazuje na przykład treść niezgodną z jego rzeczywistymi myślami, co ma olbrzymie znaczenie dla postawienia diagnozy i prowadzenia terapii. Jest to możliwe z uwagi na to, że mimika, gestykulacja, postawa ciała czy ton głosu, czyli tzw. parajęzyk, zawierają wiele informacji przesyłanych przede wszystkim kanałem emocjonalnym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Warto zatem spróbować uważniej patrzeć na kulturę jako przestrzeń, w której zachodzą różnorodne procesy edukacyjne. Niniejsze opracowanie pomyślane zostało jako próba spojrzenia na kulturowe konteksty uczenia się ludzi dorosłych. Wypełniają je teksty będące rezultatem badań prowadzonych przez pracowników Zakładu Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz osób współpracujących. Zawarte w tomie artykuły są głosem w debacie nad nowymi zadaniami oraz możliwościami edukacji dorosłych, jakie wyłaniają się z przestrzeni kultury. Witold Jakubowski [...] Praca przedstawia niezwykle ważne poznawczo i pod względem ba- dawczym zagadnienia, łącząc obszar edukacji dorosłych, a w szczególności uczenia się dorosłych i to w niesformalizowanej postaci, z wybranymi aspektami kultury, w tym kultury popularnej. Zawiera dojrzałe analizy te- oretycznych założeń, wyjaśniających przedmiot badań, oraz przemyślane interpretacje badanych empirycznie zjawisk. Teksty opracowania bardzo żywo reagują na współczesną rzeczywistość i odnoszą się do ważnych obszarów codziennego doświadczania życia przez Polaków. Propozycje kul- tury i popkultury zostały przez Autorów obejrzane z perspektywy ich rze- czywistych edukacyjnych funkcji, a nie tylko funkcji założonych. Nie brakuje wątków krytycznych oraz kategorii badawczo otwartych, inspirujących do dalszych poszukiwań naukowych. [...] Fragment recenzji prof. dr hab. Elżbiety Kowalskiej-Dubas
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Opracowanie, które oddajemy do rąk Czytelników, jest interdyscyplinarnym studium nad zjawiskami zachodzącymi w kulturze współczesnej. Zawiera ono artykuły badaczy z różnych ośrodków akademickich, których zainteresowania skupiają się na refleksji nad kulturą popularną i jej edukacyjnymi kontekstami.Książka składa się z czterech części. Część pierwsza zawiera teksty, których problematyka podejmuje zagadnienie sposobów edukacyjnego wykorzystania sztuki i kultury popularnej. Artykuły wypełniające część drugą koncentrują się na mediach jako przestrzeni naszej edukacji i socjalizacji. W części trzeciej znalazły się teksty dotyczące kwestii relacji kultury popularnej ze szkołą i światem młodzieży. Ostatnia część podejmuje temat powiązań kultury popularnej ze sferą duchowości i tożsamością płci. Redaktorzy mają nadzieję, że książka ta stanie się kolejnym, inspirującym głosem w dyskusji nad rolą kultury popularnej w kształtowaniu się tożsamości współczesnego człowieka.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka dokumentuje moją wieloletnią współpracę z prasą harcerską oraz pracę dziennikarską w redakcjach Motywów, Drużyny i Harcerza Rzeczypospolitej. Wszystkie reportaże, felietony i inne formy dziennikarskie były publikowane w wymienionych pismach w latach 19701991. Dlaczego je przypominam? Z wielu powodów. Żywot publikacji prasowych jest niezwykle krótki. Kiedy ukazują się kolejne numery tygodnika czy miesięcznika, Różne oblicza harcerstwawcześniejsze giną w niepamięci. Czas przeobrażeń polityczno-społecznych dodatkowo zatarł ślady publikacji. Żadne z wymienionych wyżej pism już nie istnieje. Literatura Harcerska ostatnich lat wzbogaciła się o liczne publikacje różnych komisji historycznych, autorów z ruchów opozycyjnych wobec Związku Harcerstwa Polskiego, także z Instytutu Pamięci Narodowej i prace naukowe (magisterskie, doktorskie itp.) czy wspomnieniowe byłych naczelników ZHP. Ta książka jest inna, pokazuje harcerstwo przez pryzmat losów indywidualnych bohaterów reportaży, felietonów czy obserwacji dziennikarskiej. Ich treścią najczęściej są patologie harcerskiej służby i życia organizacji... Publikowane w książce teksty dotyczą bardzo intensywnego okresu mojego życia, w którym praca dziennikarska była nierozerwalnie związana z aktywną służbą instruktorską. Zakończenie obu nastąpiło z chwilą likwidacji Harcerskiej Oficyny Wydawniczej w Krakowie przez władze Związku (jej właściciela) na przełomie 1991 i 1992 r. Wówczas, podobnie jak niektórzy z opisywanych przeze mnie bohaterów, znalazłem się w trudnej sytuacji życiowej z wypowiedzeniem umowy o pracę w kieszeni i bez szans na podjęcie zatrudnienia, bez żadnej pomocy i nadziei na przyszłość. W rzeczywistości naszego działania na taką ewentualność trzeba być przygotowanym. Zresztą kto choć raz uczestniczył w jakimś ruchu sam wie, ile mu to sprawiło satysfakcji i w ile go to wciągnęło kłopotów
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W 2011 roku mija dwadzieścia lat od likwidacji z woli władz ZHP Harcerskiej Oficyny Wydawniczej (HOW) w Krakowie. Upływ czasu i przemiany społeczno-gospodarcze kraju sprawiły, że przywykliśmy do upadku, likwidacji, zmian własnościowych wielu mniej lub bardziej znanych firm i przedsiębiorstw państwowych, prywatnych czy należących do stowarzyszeń lub partii politycznych. Czy warto wracać pamięcią do tamtych wydarzeń? Czy dziś z perspektywy lat można uznać podjęte wówczas decyzje za słuszne? Co zostało po HOW i ówczesnym harcerskim ruchu wydawniczym? To nie jedyne pytania, na które warto sobie odpowiedzieć przy okazji zbliżającej się rocznicy niepamięci. Książka ta jest historią ludzi w pewnym momencie wykluczonych z dotychczasowego nurtu społecznego i zawodowego działania, a mimo to moralnych pedagogicznych zwycięzców. Jednak pokonanych... Dlaczego?
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zbiór tekstów zawartych w tej książce dotyczy szeroko pojętej edukacji w sytuacji gwałtownych zmian jej kontekstów politycznych, kulturowych i gospodarczych po 1989 roku w Polsce. () Na nasze polskie i regionalne przeobrażenia socjalizmu w demokrację, gospodarkę rynkową i otwarcie na Zachód nałożyły się globalne procesy technologiczne, ekonomiczne, informacyjne, komunikacyjne i kulturowe porzucania epoki nowoczesności na rzecz epoki ponowoczesnej, a w kulturze i nauce trwał i trwa zwycięski pochód postmodernizmu jako zwycięski wobec oświecenia i pozytywizmu sposób myślenia, wartościowania i zachowań. Studia, eseje i raporty z badań były wywołane przez nową, niezwykle trudną sytuację dziejową, którą przeżywaliśmy i której nadal doświadczamy, była ona dla nich głównym zbiorem pretekstów; są próbą jej wieloaspektowego zrozumienia z perspektywy pedagogicznej, ogarnięcia kontekstów przemian edukacji; są wreszcie próbą spenetrowania ukrytych, niewidocznych funkcji instytucji edukacyjnych, niejako jej podtekstów. Jak zatem nazwać przemiany systemów otoczenia edukacji po 1989 roku? Za niezwykle trafną metaforę uznaję określenie B. Barana, który napisał, że po socjalizmie w Polsce z tych różnych post-ów został nam tylko post. () I stąd tytuł tego zbioru Pedagogie postu ()
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Wyrażony w tytule niniejszego tomu rezerwat przestrzeni publicznej z pozoru stanowi dość kontrowersyjną kategorię opisu i wyjaśniania sytuacji społecznej osób niepełnosprawnych. Samo pojęcie rezerwatu nawiązuje do tradycji kolonialnej lokującej osoby niepełnosprawne w ograniczonej przestrzeni zarezerwowanej dla Innych lub/i Obcych. Wszak rezerwat w potocznym ujęciu kojarzy się z czymś, co zamknięte i zarezerwowane dla wybranych. Jednak nie o taki rezerwat tu chodzi. Chociaż trudno oprzeć się wrażeniu, że ciągle jeszcze dla wielu z nas inność wyrażająca się ograniczoną sprawnością czy nieco odmiennym wyglądem jest wystarczającym powodem konstruowania ram funkcjonalnych i rezerwowania ról daleko innych niż te, które zwykle określamy jako wartościowe. [] Każdy z rezerwatów generuje nieco inne problemy osób niepełnosprawnych lub jest ich następstwem. Natomiast łączy je możliwa siła oddziaływania, która sprawia, że niektóre z nich są palące. Właśnie te problemy są punktem wyjścia poszczególnych rozdziałów tej książki. [] Publikację zamykają pozytywne przykłady przełamywania uprzedzeń wychodzenia osób z głębszą niepełnosprawnością poza ramy przestrzeni społecznej wyznaczonej sprawnościami i ukonstytuowanymi na podstawie stereotypów możliwościami życia człowieka niepełnosprawnego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

The volume consists of materials that were presented during the international scientific conference entitled Migrations in the Slavic Cultural Space, held at the Department of Slavic Philology of the UL on May 6, 2022, in cooperation with researchers from the Institute of History Belgrade.

This symposium received an extraordinary amount of attention in the circles of specialists representing various disciplines of the humanities and social sciences. The volume has a three-part structure. The first, which has a strictly monographic character, is comprised of five articles addressing the issue of migration of the Serbian ethnos in the 16th_ 13th centuries. The texts included in the other two sections provide a historical, cultural, and literary background for the topic explored in the first part, broadening the reader' s knowledge about the hi story of Southern, Western and Eastern Slavs from the Middle Ages to the 21 st century.

The phenomenon of migration has been interpreted here on many semantic levels, situated in various discourses, and examined in diverse categories, such as historical and political, economic and social, religious and cultural. It has been studied directly and indirectly in the ideological, spiritual, emotional, and intellectual spaces. It is from such a wide-ranging perspective that this monograph presents the phenomenon of migration, referred to and identified within the boundaries of the entire Slavic region, defined through the prism of fixed and variable, universal and local categories and cultural implications.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Wszyscy czytali Sienkiewicza. Nie wszyscy jednak wiedzą, jaki był poza kartami swoich utworów. Lektura tej publikacji pokaże wielkiego noblistę jako człowieka z krwi i kości.
Od ponad wieku jego powieści i nowele stanowią jeden z filarów literackiego kanonu Polaków. Trylogia i „Krzyżacy” współtworzyły polską świadomość narodową, „W pustyni i w puszczy” fascynuje młodych czytelników, a „Quo vadis” zachwyca rozmachem wczesnochrześcijańskiej epopei.
Biografia laureata literackiego Nobla to przykład losów Polaka schyłku epoki zaborów. Żył w cieniu powstań narodowych, wybrał pracę u podstaw, podróżował po świecie, ale wciąż myślał o Polsce i dla niej działał. Jednocześnie był wyjątkowy i jak każdy twórca mierzył się ze swoją sławą – szukał tematów, promował się, zdobywał wysokie honoraria, wreszcie musiał radzić sobie z tym, że stał się idolem rodaków.
Autor „Henryka Sienkiewicza jakiego nie znamy...” pokazuje losy i osobowość pisarz poprzez listy, które pisał do rodziny, przyjaciół i współpracowników. W tym specyficznym zwierciadle odbija się postać nietuzinkowa, a jednocześnie taka, którą można bardzo polubić.
Wszystkim Państwu, którzy nie lubią bezrefleksyjnie przyjmować informacji o przeszłości i nie chcą wyłącznie medialnie użytecznych schematów interpretacyjnych polecam niniejszą lekturę.
dr hab. Maciej Fic, Instytut Historii Uniwersytetu Śląskiego
Kamil Kartasiński – absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego, publicysta portalu Histmag.org. Współautor książki „Wywieziono nas bydlęcymi wagonami” (2015). Obecnie opracowuje wspomnienia weterana armii niemieckiej oraz zajmuje tematyką walk o Śląsk w 1945 roku. Redaktor gazety parafialnej „Głos św. Ludwika” w Katowicach-Panewnikach. Pasjonat I i II wojny światowej oraz rozmów z żyjącymi weteranami tej ostatniej. Miłośnik gier komputerowych o tematyce historycznej, fan muzyki filmowej i języka niemieckiego. Motto życiowe: „Per aspera ad astra”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Druga część nowej serii wydawniczej pt. Wprowadzenie do literatury chorwackiej i jej polskiej recepcji została poświęcona odbiorowi literatury i kultury chorwackiej w Polsce w latach 1970-2010. Stanowi ona kontynuację będącego pierwszą częścią serii Wprowadzenia do współczesnej literatury chorwackiej (1970-2010), napisanego przez Kresimira Bagicia, a przetłumaczonego przez Leszka Małczaka. Tym razem ogląd twórczości literackiej, jak zdradza tytuł, przedstawiany jest z perspektywy polskiej. To jedyne w swoim rodzaju opracowanie, które ukazuje dwa rządzące się zupełnie innymi zasadami światy literatury tłumaczonej przed i po 1989 roku. Autor rozpatruje problemy recepcji literatury chorwackiej w Polsce w szerokim kontekście przekładów z innych języków z ukazaniem działających w danym czasie mechanizmów w sferze związków międzyliterackich. W recenzji publikacji profesor Krystyna Pieniążek-Marković zauważa między innymi, że książka jest wciągającą opowieścią o polskich realiach kulturowych i ustrojowych, o polityce kulturalnej (lub jej braku). Cały badany okres został podzielony na cztery części, będące kolejnymi dekadami: lata siedemdziesiąte, osiemdziesiąte, dziewięćdziesiąte i dwutysięczne. Książka zawiera bibliografię przekładów, biogramy chorwackich pisarzy oraz informację na temat tłumaczy. Ważny element publikacji stanowi jej szata graficzna, która poprzez aspekt wizualny wzbogaca treść i tworzy pełniejszy obraz recepcji literatury chorwackiej w Polsce.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Historia urzędnika magistratu, Franciszka Murka, który zostaje zwolniony z pracy wskutek bezpodstawnych oskarżeń dotyczących jego rzekomej lewicowej przeszłości politycznej. Nie wątpiąc w uczciwość urzędów, nieustannie próbuje wrócić na obraną wcześniej ścieżkę kariery. Kiedy to się nie udaje, ima się kolejnych zajęć, wciąż jednak spadając w dół i w dół drabiny społecznej. Choć zawodzi go społeczeństwo, bardzo długo trzyma się, niczym ostatniej deski ratunku, wiary w pojedynczych ludzi, jednak i ci kolejno go zawodzą.
O dziwo, przyjaciół znajduje dopiero będąc na dnie...
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej