Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(1153)
ebookpoint BIBLIO
(93)
Forma i typ
Książki
(1148)
E-booki
(93)
Publikacje naukowe
(26)
Publikacje dydaktyczne
(18)
Publikacje informacyjne
(15)
Poezja
(14)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(13)
Audiobooki
(11)
Publikacje popularnonaukowe
(9)
Proza
(7)
Publikacje fachowe
(6)
Poradniki i przewodniki
(3)
Druki ulotne
(1)
Dostępność
dostępne
(1037)
nieokreślona
(73)
wypożyczone
(24)
tylko na miejscu
(4)
Placówka
Wypożyczalnia - ul. Prusa 3
(1078)
Pracownia - ul. Prusa 3
(40)
Czytelnia krajoznawcza - ul. Prusa 3
(20)
Autor
Zgółkowa Halina
(43)
Doroszewski Witold
(30)
Klemensiewicz Zenon
(29)
Urbańczyk Stanisław
(18)
Bralczyk Jerzy
(17)
Dubisz Stanisław
(17)
Markowski Andrzej
(17)
Miodek Jan
(16)
Taszycki Witold
(15)
Sobierajski Zenon
(14)
Wieczorkiewicz Bronisław
(13)
Polański Edward
(12)
Bańko Mirosław
(11)
Brückner Aleksander
(11)
Mayenowa Maria Renata
(11)
Nitsch Kazimierz
(11)
Rospond Stanisław
(10)
Kurkowska Halina
(9)
Niedźwiedzki Władysław
(9)
Skorupka Stanisław
(9)
Dunaj Bogusław
(8)
Dąbrowska Anna
(8)
Dłuska Maria
(8)
Frank Ilya
(8)
Jadacka Hanna
(8)
Karłowicz Jan
(8)
Kopcińska Dorota
(8)
Krajewska Maria
(8)
Kryński Adam
(8)
Pisarek Walery
(8)
Podracki Jerzy
(8)
Satarewicz Jan
(8)
Sinielnikoff Roxana
(8)
Bralczyk Jerzy (1947- )
(7)
Buttler Danuta
(7)
Grzegorczykowa Renata
(7)
Kuraszkiewicz Władysław
(7)
Rusinek Michał (1972- )
(7)
Sobol Elżbieta
(7)
Szymczak Mieczysław
(7)
Wanszewicz Jacek
(7)
Bartmiński Jerzy
(6)
Bartnicka-Dąbkowska Barbara
(6)
Bielowski A
(6)
Burszta Józef
(6)
Długosz-Kurczabowa Krystyna
(6)
Gruchmanowa Monika
(6)
Jodłowski Stanisław
(6)
Karpowicz Tomasz
(6)
Kopaliński Władysław
(6)
Kucała Marian
(6)
Linde Samuel Bogumił
(6)
Stankiewicz Anna
(6)
Tambor Jolanta
(6)
Walczak Bogdan
(6)
Anusiewicz Janusz
(5)
Bąba Stanisław
(5)
Charciarek Andrzej
(5)
Dejna Karol
(5)
Gajda Stanisław
(5)
Jaworski Michał
(5)
Kurzowa Zofia
(5)
Lehr-Spławiński Tadeusz
(5)
Mędak Stanisław
(5)
Plezia Marian
(5)
Przyłubski Feliks
(5)
Puzynina Jadwiga
(5)
Stieber Zdzisław
(5)
Szober Stanisław
(5)
Witaszek-Samborska Małgorzata
(5)
Zagórski Zygmunt
(5)
Zgółka Tadeusz
(5)
Bańkowski Andrzej
(4)
Bąk Piotr
(4)
Frączek Agnieszka (1969- )
(4)
Głowiński Michał
(4)
Handke Kwiryna
(4)
Janus-Sitarz Anna
(4)
Karaś Mieczysław
(4)
Kobus Justyna
(4)
Kurdziel Stanisław Czesław
(4)
Litman Ewa
(4)
Lubaś Władysław
(4)
Mitrenga Barbara
(4)
Nagórko Alicja
(4)
Osowski Błażej
(4)
Piekot Tomasz
(4)
Przyłubska Ewa
(4)
Pszczołowska Lucylla
(4)
Reczek Stefan
(4)
Saloni Zygmunt
(4)
Satkiewicz Halina
(4)
Smereczniak Małgorzata
(4)
Stefański Janusz
(4)
Szkiłądź Hipolit
(4)
Szwajkowska Elżbieta
(4)
Szwajkowski Witold
(4)
Słoński Stanisław
(4)
Tomczyk-Maryon Marta
(4)
Wilczek Wioletta
(4)
Rok wydania
2020 - 2024
(67)
2010 - 2019
(220)
2000 - 2009
(354)
1990 - 1999
(195)
1980 - 1989
(120)
1970 - 1979
(92)
1960 - 1969
(83)
1950 - 1959
(65)
1940 - 1949
(14)
1930 - 1939
(12)
1920 - 1929
(7)
1910 - 1919
(10)
1900 - 1909
(5)
1810 - 1819
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(91)
1901-2000
(6)
1989-2000
(4)
1945-1989
(3)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(1239)
Ukraina
(6)
Język
polski
(1239)
ukraiński
(6)
Odbiorca
Dzieci
(24)
6-8 lat
(19)
9-13 lat
(18)
0-5 lat
(3)
Nauczyciele języka polskiego
(3)
Szkoły podstawowe
(3)
Klasa 1.
(2)
Logopedzi
(2)
Młodzież
(2)
Rodzice
(2)
A1 (poziom biegłości językowej)
(1)
A1 poziom biegłości językowej
(1)
Adwokaci
(1)
C2 (poziom biegłości językowej)
(1)
Cudzoziemcy
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Klasa 1
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 3.
(1)
Nauczyciele
(1)
Poziom podstawowy
(1)
Pracownicy naukowi
(1)
Przedszkola
(1)
Radcy prawni
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Urzędnicy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(30)
Literatura francuska
(1)
Temat
Język polski
(1005)
Językoznawstwo
(43)
Matura
(41)
Literatura polska
(35)
Słownik polski
(35)
Gwary polskie
(24)
Język angielski
(19)
Poezja polska
(19)
Język francuski
(16)
Mowa
(15)
Dialekty i regionalizmy
(14)
Język niemiecki
(14)
Język łaciński
(14)
Literatura
(14)
Fonetyka
(13)
Komunikacja społeczna
(13)
Język rosyjski
(12)
Słownictwo
(12)
Dziecko
(11)
Wymowa
(11)
Język
(10)
Dziennikarstwo
(9)
Etymologia
(9)
Poetyka
(9)
Słownik polsko-angielski
(9)
Wiersz polski
(9)
Środki masowego przekazu
(9)
Etnografia
(8)
Gramatyka
(8)
Nauczanie początkowe
(8)
Onomastyka
(8)
Propaganda
(8)
Semantyka lingwistyczna
(8)
Słownik angielsko-polski
(8)
Wielkopolska
(8)
Język polski (przedmiot szkolny)
(7)
Język ukraiński
(7)
Język środowiskowy polski
(7)
Leksykografia
(7)
Nauczanie
(7)
Reklama
(7)
Słownik wyrazów obcych
(7)
Słownik łacińsko-polski
(7)
Frazeologia
(6)
Język czeski
(6)
Języki słowiańskie
(6)
Młodzież
(6)
Nazwy osobowe
(6)
Pisownia
(6)
Polityka
(6)
Słownik francusko-polski
(6)
Słownik niemiecko-polski
(6)
Słownik polsko-niemiecki
(6)
Internet
(5)
Interpunkcja polska
(5)
Norma językowa
(5)
Prawo
(5)
Stylistyka
(5)
Sztuka pisania
(5)
Folklor
(4)
Język haseł przedmiotowych Biblioteki Narodowej
(4)
Język polski jako obcy
(4)
Językoznawstwo diachroniczne
(4)
Językoznawstwo normatywne
(4)
Językoznawstwo polskie
(4)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(4)
Nauczyciele języka polskiego
(4)
Nazwiska polskie
(4)
Poezja
(4)
Pragmatyka lingwistyczna
(4)
Przekłady
(4)
Regiony przygraniczne
(4)
Retoryka
(4)
Semiotyka
(4)
Socjolingwistyka
(4)
Stylizacja językowa
(4)
Słownik rosyjsko-polski
(4)
Transport
(4)
Świadomość narodowa
(4)
Świadomość społeczna
(4)
Antropologia społeczna
(3)
Czytanie
(3)
Etykieta językowa
(3)
Eufemizmy polskie
(3)
Filologia polska
(3)
Gospodarstwo domowe
(3)
Historiografia
(3)
Język białoruski
(3)
Język migowy
(3)
Język potoczny
(3)
Język słowacki
(3)
Język środowiskowy
(3)
Języki
(3)
Kochanowski, Jan (1530-1584)
(3)
Komunikacja polityczna
(3)
Leksykologia
(3)
Linde, Samuel Bogumił (1771-1847)
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(3)
Młodzież szkolna
(3)
Temat: dzieło
Biblia
(2)
Słownik języka polskiego
(2)
Jezus z Nazaretu
(1)
Katalog przedmiotowy
(1)
Krzyżacy
(1)
Temat: czas
2001-
(27)
1901-
(20)
1989-
(16)
1701-
(13)
1501-
(12)
1901-2000
(11)
1401-
(10)
1801-
(10)
1301-
(9)
2001-0
(8)
1201-
(7)
1701-1800
(6)
1101-
(5)
1601-
(5)
1801-1900
(5)
1989-2000
(5)
1601-1700
(4)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1945-1989
(3)
1001-
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
901-
(2)
1001-1100
(1)
1918-
(1)
19391-1945
(1)
1945-
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Wielkopolska
(27)
Polska
(19)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(15)
Śląsk
(3)
Konin (woj. wielkopolskie ; okręg)
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okręg)
(2)
Bukówiec Górny (woj. wielkopolskie)
(1)
Czerniejewo (woj. wielkopolskie, pow. gnieźnieński, gm. Czerniejewo ; okolice)
(1)
Egipt
(1)
Europa
(1)
Francja
(1)
Gdańsk
(1)
Jutrosin (woj. wielkopolskie)
(1)
Kalisz (woj. wielkopolskie)
(1)
Kramsk (woj. wielkopolskie ; okręg)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Leszno (woj. wielkopolskie)
(1)
Małopolska
(1)
Osiek Mały (woj. wielkopolskie, pow. kolski, gm. Osiek Mały ; okolice)
(1)
Pałuki (kraina historyczna)
(1)
Pobiedziska (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Pobiedziska ; okolice)
(1)
Powiat kolski (woj. wielkopolskie)
(1)
Powiat pleszewski (woj. wielkopolskie)
(1)
Powiat turecki (woj. wielkopolskie)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Połajewo (woj. wielkopolskie)
(1)
Siedlików (woj. wielkopolskie, pow. ostrzeszowskim, gm. Ostrzeszów)
(1)
Spisz
(1)
Swarzędz (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Swarzędz)
(1)
Szwajcaria
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Wilamowice (woj. śląskie, pow. Bielsko-Biała)
(1)
Żnin (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Gatunek
Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych
(52)
Literatura polska
(30)
Literatura
(28)
Słowniki polskie
(26)
Monografia
(12)
Opracowanie
(12)
Wiersze
(12)
Antologia
(10)
Materiały pomocnicze
(10)
Materiały pomocnicze dla szkół
(10)
Felieton
(9)
Słownik języka polskiego
(8)
Mapy
(7)
Materiały konferencyjne
(7)
Podręczniki akademickie
(7)
Słowniki dialektologiczne
(7)
Ćwiczenia i zadania dla szkół ponadgimnazjalnych
(7)
Poezja polska
(6)
Słownik ukraińsko-polski
(6)
Materiały pomocnicze dla gimnazjów
(5)
Opowiadania i nowele
(5)
Słownik dialektologiczny
(5)
Słownik polsko-ukraiński
(5)
Antologie
(4)
Dokumenty elektroniczne
(4)
Słownik francusko-polski
(4)
Słowniki
(4)
Słowniki wyrazów obcych
(4)
Ćwiczenia i zadania
(4)
Encyklopedie
(3)
Esej
(3)
Literatura staropolska
(3)
Mapy etnograficzne
(3)
Podręczniki
(3)
Poezja
(3)
Praca zbiorowa
(3)
Słownik polski
(3)
Słownik łacińsko-polski
(3)
Słowniki frekwencyjne
(3)
Tablice i wzory
(3)
Wydawnictwa dla dzieci
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Ćwiczenia i zadania dla gimnazjów
(3)
Anegdoty polskie
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Elementarz
(2)
Język polski
(2)
Kazania
(2)
Księgi pamiątkowe
(2)
Literatura chrześcijańska
(2)
Literatura dziecięca polska
(2)
Materiały pomocnicze dla szkół podstawowych
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Podręcznik
(2)
Podręczniki dla szkół ponadgimnazjalnych
(2)
Poradnik
(2)
Poradnik językowy
(2)
Poradniki
(2)
Powieść polska
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Słownik wyrazów obcych
(2)
Słowniki angielsko-polskie
(2)
Słowniki frazeologiczne
(2)
Słowniki polsko-angielskie
(2)
Wiersz polski
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuły
(1)
Atlas językowy
(1)
Audycje radiowe
(1)
Bibliografia
(1)
Bibliografia osobowa
(1)
Bibliografia terytorialna
(1)
Czasopisma dziecięce
(1)
Encyklopedia polska
(1)
Gry językowe (pedagogika)
(1)
Indeksy
(1)
Językoznawstwo
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Kolędy
(1)
Książka obrazkowa (picturebook)
(1)
Książki mówione
(1)
Leksykografia
(1)
Literatura baroku
(1)
Literatura grecka
(1)
Literatura oświecenia
(1)
Literatura pozytywizmu
(1)
Literatura renesansu
(1)
Literatura romantyzmu
(1)
Literatura starożytna
(1)
Literatura średniowieczna
(1)
Malarstwo (szt.plast.)
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Poradniki dla nauczycieli
(1)
Powieść
(1)
Proza polska
(1)
Przekłady polskie
(1)
Przysłowia
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Reportaż
(1)
Dziedzina i ujęcie
Językoznawstwo
(65)
Edukacja i pedagogika
(22)
Historia
(10)
Literaturoznawstwo
(7)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Psychologia
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Kulinaria
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rolnictwo i leśnictwo
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
1246 wyników Filtruj
E-book
W koszyku

Szósty tom cieszącej się dużym zainteresowaniem serii Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii jest publikacją, która przedstawia dorobek ogólnopolskiej konferencji naukowej studentów, doktorantów i młodych doktorów (Katowice, 6 XI 2014). Autorki zgromadzonych w tomie artykułów skupiały się zwykle na takich kwestiach, jak: 1) opis leksyki dawnej (też współczesnej) zorientowany słowotwórczo, semantycznie czy etymologicznie; 2) problemy nominacji w historii polszczyzny – zarówno nominacji prioprialnej, jak i apelatywnej; 3) konceptualizacja pojęć w języku, a co za tym idzie – w kulturze. Wskazane kręgi tematyczne stały się podstawą podziału niniejszej książki na trzy części.

Na pierwszą z nich (Wokół wyrazów i znaczeń) złożyły się prace poświęcone analizom słownictwa, a zatem: leksemom autosemantycznym współrdzennym w czystopisach piętnastowiecznych rot kościańskich, znaczeniu czasownika dotknąć w jego metaforycznych rozszerzeniach, przeobrażeniom semantycznym słownictwa związanego ze sferą mentalną, analizie rozwoju znaczeniowego leksemu duży oraz kręgowi semantycznemu leksemów rok i god. W drugiej części (Z problemów nominacji) znalazły się artykuły, w których autorki podjęły się analizy zagadnień nazewniczych i onomastycznych, np. we wczesnej twórczości Kazimierza Wierzyńskiego. Omówiono też historycznie zmienną konceptualizację pojęć na przykładzie kamienia piorunowego oraz przedstawiono bogactwo nazewnicze polszczyzny dawnej, prezentując nazwy złodzieja. W zamykającej tom części trzeciej (W świetle słów i tekstów – o konceptualizacji w języku i kulturze) zwrócono uwagę na takie zjawiska językowe, jak: element leksyki ekspresywnej dialektu górnośląskiego, czyli leksem pieron; ujęte diachronicznie zagadnienie puryzmu językowego; problem definiowania kobiecości w wybranych opowiadaniach Julii Fiedorczuk.

Autorki zebranych w tej publikacji prac udowodniły po raz kolejny, że historia języka polskiego jest zajmującą dziedziną wiedzy, której rozpoznanie przybliża nas do zrozumienia nie tylko epok minionych, ale także współczesnych tendencji rozwojowych polszczyzny i polskiej kultury.

Tom jest adresowany do wszystkich osób zainteresowanych historią języka polskiego – językoznawców, studentów kierunków humanistycznych (zwłaszcza filologicznych) oraz licealistów. Szczegółowe ustalenia i proponowane rozwiązania dyskutowanych problemów, jakie znajdujemy w kolejnych artykułach publikacji, mogą zostać wykorzystane w dalszych badaniach nad językiem, kulturą i człowiekiem.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Księga ma charakter szczególny, związany z jubileuszem naukowym Profesora Jarosława Wierzbińskiego – rusycysty, językoznawcy, wieloletniego Dyrektora Instytutu Rusycystyki, Kierownika Zakładu Językoznawstwa. Jest ona wyrazem uznania środowiska naukowego dla osiągnięć Jubilata, którego dorobek obejmuje badania, między innymi, z zakresu lingwistyki tekstu, lingwistyki kulturowej, lingwistyki kognitywnej, semantyki i stylistyki, językowej organizacji tekstu literackiego, funkcjonowania kategorii semantyki leksykalnej, stylu artystycznego, dyskursu politycznego.

Autorami poszczególnych rozdziałów są przyjaciele, koledzy i współpracownicy Profesora – rusycyści, poloniści, slawiści, angliści z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz innych ośrodków w kraju i za granicą, którzy tekstami zechcieli wyrazić Jubilatowi swój szacunek, uznanie, sympatię, życzliwość, wdzięczność.

W Księdze znalazły się prace językoznawcze, literaturoznawcze i kulturoznawcze. Pomimo różnorodnej problematyki łączy je temat przewodni oraz osoba Adresata, któremu Autorzy dedykowali efekty swoich badań.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Siódmy tom cieszącej się dużym zainteresowaniem serii Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii jest publikacją, która przedstawia dorobek ogólnopolskiej konferencji naukowej studentów, doktorantów i młodych doktorów (Katowice, 9 XI 2016). Autorzy zgromadzonych w tomie artykułów skupiali się zwykle na takich kwestiach, jak: 1) opis leksyki dawnej (też współczesnej) zorientowany słowotwórczo, semantycznie czy etymologicznie; 2) analiza dawnych tekstów; 3) zagadnienia poprawności ortograficznej i językowej. Wskazane kręgi tematyczne stały się podstawą podziału niniejszej książki na trzy części.

Na pierwszą z nich (Język a słowo) złożyły się prace poświęcone analizom słownictwa, a zatem: rozwojowi semantycznemu czasownika ciec, leksemom wyrażającym w polszczyźnie następstwo, terminologii stosowanej w tekstach naukowych z zakresu językoznawstwa na przełomie XIX i XX wieku, nazwom własnym w twórczości Juliana Tuwima, zarysowi pola nazw ubioru w gwarze śląskiej. W drugiej części (Język a tekst) znalazły się artykuły, w których autorzy podjęli się analiz na poziomie dawnego tekstu. Artykuły dotyczyły: tekstu „Rozmyślania przemyskiego” i porównania go z jednym z prawdopodobnych źródeł części pasyjnej apokryfu, czyli „Passio Christi et opera Christi” Jakuba z Vitry, polszczyzny Jana Andrzeja Morsztyna, perswazyjności w felietonistyce Bolesława Prusa dotyczącej zagadnienia nauczania języków obcych, obrazu rodziny żydowskiej w piosence Mein jidysze mame oraz językowych wyznaczników relacji między pracodawcą a pracownikiem w prasie zakładowej na przykładzie czasopisma „Echo Chełmka”. W zamykającej tom części trzeciej (Język a ortografia) poddano oglądowi badawczemu następującą problematykę: kwestię skrótowców w świetle reformy ortograficznej z 1956 roku oraz zagadnienia wątpliwości pisownianych Polaków nadsyłanych do poradni językowych (w latach 1958-1967 oraz na początku XXI wieku).

Autorzy zebranych w tej publikacji prac udowodnili po raz kolejny, że językoznawstwo historyczne jest interesującą dla młodych badaczy języka dyscypliną, której rozpoznanie przybliża nas do zrozumienia nie tylko epok minionych, ale także współczesnych tendencji rozwojowych polszczyzny i polskiej kultury.

Tom jest adresowany do wszystkich osób zainteresowanych historią języka polskiego – językoznawców, studentów kierunków humanistycznych (zwłaszcza filologicznych) oraz licealistów. Szczegółowe ustalenia i proponowane rozwiązania dyskutowanych problemów, jakie znajdujemy w kolejnych artykułach publikacji, mogą zostać wykorzystane w dalszych badaniach nad językiem, kulturą i człowiekiem.

Wioletta Wilczek, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Historii Języka Polskiego, w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego. W roku 2015 uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych na podstawie pracy Język hobbystycznych portali internetowych w perspektywie lingwistyki płci i socjolingwistyki (na przykładzie portali motoryzacyjnych). Od 2014 roku opiekun Sekcji Historycznojęzykowej Studenckiego Naukowego Koła Językoznawców UŚ. Członkini Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Instytutu Języka Polskiego UŚ „Via Linguae”.

Zainteresowania badawcze: lingwistyka płci, socjolingwistyka, polszczyzna śląska, lingwistyka kulturowa i język Internetu.

Wybrane publikacje: monografia Polski język motoryzacyjny początku XXI wieku (na materiale portali hobbystycznych) (Katowice, 2016); współredaktorka szóstego tomu Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii (Katowice, 2016). [21.12.2017]

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Ósmy tom serii Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii jest publikacją, która przedstawia dorobek ogólnopolskiej konferencji naukowej (Katowice, 7 XI 2018). Autorzy zgromadzonych w tomie artykułów przedmiotem oglądu badawczego uczynili różnorodne zagadnienia historycznojęzykowe, przede wszystkim: opis leksyki dawnej i współczesnej zorientowany słowotwórczo, semantycznie czy etymologicznie; problemy nominacji w historii polszczyzny; konceptualizację pojęć w języku i kulturze. Zróżnicowanie kręgów tematycznych stało się podstawą podziału niniejszej książki na trzy części (Od historii do współczesności – ciągłość zmienność, inspiracje; Od słowa do znaczenia – etymologia, przemiany, warianty; Od znaku do tekstu – składnia, gatunki, funkcje), ukazujące szerokie spektrum naukowych zainteresowań badaczy.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

W prezentowanym tomie z serii "Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego" umieszczono fragmenty reportaży Radiobudzik pani Mohs Włodzimierza Nowaka oraz Maską w stronę wiatru Jacka Hugo-Badera. Skrypt opracowano pod kątem kształcenia językowego i literaturoznawczego cudzoziemców, znających język polski na poziomie zaawansowanym (C1 / C2). Oprócz ćwiczeń komunikacyjnych, leksykalno-gramatycznych oraz rozwijających umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania, książka zawiera osobny segment zadań poświęconych gatunkowym cechom reportażu. Skrypt można więc wykorzystać podczas zajęć lektoratowych w grupach o zainteresowaniach humanistycznych. Za sprawą aktualnej tematyki podjętej przez obu reporterów, opracowanie sprawdzi się także w czasie lekcji dotyczących podróży, motoryzacji, pracy i opieki socjalnej, ekonomii i gospodarki, państwa i polityki. Zawarty w tomie zestaw ćwiczeniowy uzupełniają notki biograficzne autorów, krótkie streszczenia reportaży oraz umieszczony na końcu skryptu klucz odpowiedzi.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka z opowiadaniem Nocny ekspres Sławomira Mrożka kontynuuje serię "Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego" i jest przeznaczona dla osób znających język polski w stopniu zaawansowanym (C1 - C2). Zawiera krótką notkę biograficzną o Sławomirze Mrożku, zarys tematyki utworu (w języku polskim, angielskim i niemieckim) oraz oryginalny tekst opowiadania pt. Nocny ekspres, który uzupełniony został przypisami objaśniającymi trudniejsze słownictwo. Tekst opowiadania obudowany jest propozycjami różnorodnych ćwiczeń rozwijających kompetencje językowe, literackie i kulturowe. Opracowanie doskonale sprawdzi się zarówno podczas zajęć prowadzonych w grupie (klasie), jak i w samodzielnej nauce (zawiera klucz do ćwiczeń).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Małgorzata Kita, profesor doktor habilitowana, pracuje w Katedrze Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego.

Zainteresowania badawcze: współczesna polszczyzna (zwłaszcza język mediów, język prywatny i potoczny, grzeczność językowa), genologia językoznawcza (wywiad prasowy), komunikacja werbalna, stylistyka językoznawcza, glottodydaktyka. Organizatorka cyklu konferencji internetowych poświęconych rozmowie.

Wybrane publikacje: Wywiad prasowy. Język — gatunek — interakcja (Katowice 1998), Językowe rytuały grzecznościowe (Katowice 2005), Szeptem albo wcale. O wyznawaniu miłości (Katowice 2007), Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych) (Katowice 1998, 2009), a także współredaktorką antologii Język w mediach (Katowice 2012, 2014). Współredaktorka zbiorów studiów o rozmowie: Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu (Katowice 2003), Dialog a nowe media (Katowice 2004),Czas i konwersacja. Przeszłość i teraźniejszość (Katowice 2006). Jej artykuły ukazały się m.in. w „Biuletynie Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, „Stylistyce”, „Socjolingwistyce” „Języku Artystycznym” oraz w pracach zbiorowych. [2015]

Iwona Loewe – dr hab., od 1996 r. jest związana z Instytutem Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego; w 1999 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych, a w 2008 r. — doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa. Jej zainteresowania naukowe obejmują: problemy konstrukcji analitycznych w polszczyźnie w perspektywie stylistycznej, składniowej i leksykalnej; zagadnienia pragmatyczno-stylistyczne tekstów z funkcją perswazyjną (reklama, laudacja, zajawka radiowa, telewizyjna, zapowiedź prasowa); zagadnienia genologiczno-komunikologiczne paratekstów (nota redakcyjna, lid, zapowiedź; flesz); strategie retoryczne nowych mediów i mediów tradycyjnych w nowych odsłonach (autotematyzm, sposoby pozyskiwania odbiorcy, przemiany strategii dyskursywnych; nowe gatunki). Jest autorką kilku monografii książkowych: Konstrukcje analityczne w poezji Młodej Polski (Katowice 2000) i Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej (Katowice 2007), współautorką skryptu dla studentów filologii polskiej Gra w gramatykę. Ćwiczenia i materiały do gramatyki opisowej języka polskiego (Katowice 2002). [2012] [R]

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Czas trwania: 00:47:54
Kieszonkowy kurs języka polskiego "Pocket Polish" to nowoczesny sposób na opanowanie podstaw polszczyzny dla obcokrajowców.
Może służyć zarówno osobom pragnącym rozpocząć systematyczną naukę języka, jak i turystom, studentom, wszystkim tym, którzy odwiedzają Polskę w interesach, z okazji imprez takich jak Euro 2012, lub potrzebują szybko nauczyć się porozumiewać z Polakami.
Autor podręcznika, Stanisław Mędak, wykładowca Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykorzystał najnowsze zdobycze metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, jak również swoje wieloletnie doświadczenia jako nauczyciel i twórca pomocy dydaktycznych.
KURS to
  • 30 konwersacji,
  • współczesne i bogate słownictwo z tłumaczeniami
  • aktualna tematyka: praca, biznes, internet, bank, kino, teatr
  • ciekawostki, informacje praktyczne
  • ćwiczenia z kluczem
  • lekcje powtórkowe
Wszystkie lekcje nagrane na płycie CD mp3, dialogi w wykonaniu zawodowych polskich aktorów gwarantujących odpowiedni akcent i intonację.
Kurs przyjazny samoukowi: do słuchania w domu, w samochodzie, w pracy, kiedy tylko chcesz!
Kurs obejmuje poziomy A1, A2 według klasyfikacji ESOKJ Rady Europy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

W publikacji zgromadzono teksty, w których przyjrzano się twórczości różnych osób nagrodzonych lub nominowanych do Nagrody Literackiej „Nike”. Dla autorów interesujące były między innymi problemy stylizacji w wielowymiarowej i polifonicznej prozie Jacka Dehnela (Magdalena Hawrysz), a także wkład twórczości Olgi Tokarczuk do wyraźnie współcześnie się rozwijającego i ważkiego społecznie dyskursu posthumanizmu (Artur Rejter). Autorka Biegunów zainspirowała również Joannę Przyklenk i Katarzynę Sujkowską-Sobisz, które podjęły się analizy odbioru monumentalnej powieści Księgi Jakubowe przez internetowych forumowiczów. Przez pryzmat problematyki genderowej i queerowej na prozę Michała Witkowskiego spojrzała Małgorzata Kita. Ważny dla Traktatu o łuskaniu fasoli Wiesława Myśliwskiego świat muzyki oraz instrumentów muzycznych próbowała uchwycić w swym studium Ewa Biłas-Pleszak. Interesujący okazał się także aspekt intertekstualny oraz intersemiotyczny w Sońce Ignacego Karpowicza (Alicja Bronder). W artykule Beaty Kiszki został zaś poruszony problem motywów animimalistycznych w wybranych powieściach Krzysztofa Vargi. Sięgnięto także do tekstów reportażowych i reportażowi bliskich. Nad pograniczną stylowo i gatunkowo prozą Andrzeja Stasiuka pochyliła się w swym studium Ewa Sławkowa. Swoistej generycznej „migotliwości” i gatunkowym przemianom reportażu, odzwierciedlającym często kształt współczesnego świata, poświęciła uwagę Joanna Przyklenk, natomiast Wioletta Wilczek opisała osobliwy obraz Białegostoku zawarty w reportażu Marcina Kąckiego.

Zarówno wybrana – zróżnicowana pod względem estetycznym, gatunkowym i dyskursywnym – twórczość, jak i metody zastosowane w zgromadzonych tekstach, poświadczają tezę o znaczącej dla badaczy wadze inspiracji autorów i dzieł wyróżnionych Nagrodą Literacką „Nike” lub do niej nominowanych. Jak widać, literatura wciąż stara się reagować na świat nas otaczający, komentować go, a nade wszystko stwarzać jego indywidualny i niepowtarzalny obraz. (fragmenty Wprowadzenia). Publikacja z pewnością zainteresuje studentów kierunków humanistycznych i badaczy literaturoznawców, językoznawców, kulturoznawców, a także wszystkich miłośników polskiej literatury najnowszej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Ukazujący się w serii "Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego" tom "Zdążyć przed pierwszą gwiazdką" Katarzyny Grocholi, zaadaptowany i opracowany przez Wiolettę Hajduk-Gawron, zawiera fragmenty opowiadania z ćwiczeniami, które są skierowane do osób uczących się języka polskiego na poziomie B1/B2. Książeczka dzięki swej strukturze doskonale nadaje się zarówno do samodzielnej nauki języka polskiego i pracy nad tekstem, jak i do pracy na zajęciach prowadzonych przez lektora. Zawiera ona bowiem część lekturową wraz z wyjaśnieniem słów, które mogą stanowić trudność dla czytelników znających język polski na poziomie średnio zaawansowanym, część ćwiczeniową (rozumienie tekstu, mówienie, pisanie, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne) oraz klucz do ćwiczeń. Ciekawostką tomu jest to, że treść zamieszczonego opowiadania dotyczy świąt Bożego Narodzenia, stąd w części ćwiczeniowej znajduje się bogaty materiał skoncentrowany wokół tej tematyki (między innymi dział propozycje muzyczne).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Ukazujący się w serii Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego tom Szafa Olgi Tokarczuk, opracowany przez Bożenę Szałastę-Rogowską, skierowany jest do osób uczących się języka polskiego na poziomie średnio zaawansowanym (B2) oraz zaawansowanym (C1). Z książeczki tej mogą korzystać zarówno studenci, chcący samodzielnie doskonalić swój język, jak i nauczyciele podczas pracy z grupą lektoratową. Tom zawiera sylwetkę twórczą Olgi Tokarczuk, krótkie streszczenie opowiadania oraz pełny, oryginalny jego tekst, opatrzony słowniczkiem, w którym objaśniono trudniejsze słowa i zwroty pojawiające się w opowiadaniu. Z kolei część ćwiczeniowa, podzielona - jak zwykle w tej serii - na partię Przygotowanie do lektury oraz Po przeczytaniu, została poszerzona w niniejszym tomie między innymi o ćwiczenia wspomagające analizę i interpretację tekstu literackiego oraz wzbogacające jego konteksty kulturowe.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Edycja dla średniozaawansowanych (poziom średniozaawasowany B1/ B2).

Kolejny tom prezentowanej serii przeznaczony jest dla studentów średnio zaawansowanych (poziom B1 / B2). Tym razem słuchaczom Szkoły Języka i Kultury Polskiej postanowiono przybliżyć polską literaturę wojenną, opisującą doświadczenia ludzi więzionych w obozach koncentracyjnych w czasie II wojny światowej. Dzięki temu czytelnicy, oprócz zwyczajowego w wypadku tej serii poszerzania i doskonalenia umiejętności z zakresu języka, mogą poznać fragment historii Polski i jej wpływ na literaturę.
Książeczka tradycyjnie już zawiera część informującą o autorach i pomieszczonych tekstach, lekturową, ćwiczeniową oraz klucz do ćwiczeń.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Redaktor naczelna Magdalena Pastuchowa, redakcja naukowa numeru Ewa Biłas-Pleszak, Katarzyna Sujkowska-Sobisz, Jacek Warchala

Językoznawstwo współczesne traci swój autonomiczny wymiar, odwołuje się bowiem do dziedzin takich, jak socjologia, psychologia, neurologia, kognitywistyka czy informatyka, a także zmienia profil swoich badań na bardziej praktyczny. Prezentowany numer „Forum Lingwistycznego” wpisuje się właśnie w tak rozumianą tendencję, stając się płaszczyzną wymiany myśli, koncepcji, metod stosowanych w językoznawstwie, ale także przestrzenią penetrowania dziedzin pokrewnych, jak logopedia i neurolingwistyka czy wyrosła z językoznawstwa socjolingwistyka; ma stać się także obszarem przełamywania granic między dziedzinami, stąd obecność tekstów wprowadzających odbiorcę na teren politologii, socjologii lub medioznawstwa.

Artykuły zawarte w dziale Studia łączy próba rekonstrukcji praktyk językowych, zainteresowanie szczegółem i chęć zastosowania lingwistycznych narzędzi do badania genetycznie i gatunkowo różnych tekstów oraz zjawisk. Jako temat potraktowano w nich wypowiedzi zamieszczone w mediach masowych – prasie, radiu (także w ich odsłonie internetowej) oraz telewizji ‒ w odmianach zarówno mówionej, jak i pisanej. W dziale tym znalazł się również tekst dotyczący związku badań językoznawczych z praktyką logopedyczną. W dziale Archiwalia zamieszczono tłumaczenie dwu tekstów z końca XX i początku XXI w. Oba artykuły warte są przypomnienia ze względu na wagę i aktualność poruszanej problematyki. Teksty zebrane w dziale Polemiki, choć z pozoru różne, to powiązane analizą języka i jego społecznych realizacji. Dział Varia gromadzi m.in. opracowania dokumentujące życie naukowe Instytutu Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej, czyli sprawozdania z konferencji organizowanych w latach 2015 i 2016.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Celem monografii jest zwrócenie uwagi na aspekty translatologiczne dotyczące czeskiej i polskiej terminologii w przekładach biblijnych, przede wszystkim z zakresu kategorii pojęciowej ptactwa (wróbla). Opisane zostaną dwie istotne kwestie translatologiczne, polegające na tym: "czy", a przede wszystkim "jak" tłumacz zmienia, modyfikuje, adaptuje lub wzbogaca język przekładu. Konfrontatywno-porównawcza analiza, koncentrująca się w przeważającej części wokół ornitofauny, pozwoli ustalić, w jaki sposób tłumacz lub zespół tłumaczy tekstów Pisma Świętego różnorodnie stosują szeroką gamę awifaunistycznej terminologii w badanych przez autora 24 wersetach biblijnych, zarówno w Starym, jak i Nowym Testamencie.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Monografia wpisuje się w nurt studiów językoznawczych nad semantyką nazw wartości. Podjęto w niej próbę rekonstrukcji językowego obrazu pracy w dwóch pokrewnych językach słowiańskich – rosyjskim i polskim. Głównym założeniem monografii było przeniknięcie poprzez analizę semantyczną leksemów i frazeologizmów, wyekscerpowanych ze źródeł leksykograficznych (m.in. słowników objaśniających, frazeologicznych, mowy potocznej oraz slangu młodzieżowego), do sfery konceptów. Analiza ta miała na celu ukazanie, w jaki sposób praca postrzegana i interpretowana bywa przez Polaków i Rosjan, użytkowników zarówno języka ogólnego, jak i slangu młodzieżowego. Badanie materiału przeprowadzane było wielotorowo: nie tylko na bazie opozycji język rosyjski – język polski, ale również na bazie opozycji język ogólny – slang.

Monografia ma charakter interdyscyplinarny, czerpie z dorobku etnolingwistyki, lingwistyki kulturowej, lingwistyki kognitywnej i socjolingwistyki. Jest adresowana do filologów różnych specjalności, w szczególności językoznawców: rusycystów i polonistów. Uzyskane wyniki badań mogą znaleźć zastosowanie w praktyce akademickiej, przy opracowywaniu pomocy naukowych dla osób uczących się języka polskiego i rosyjskiego, przy tworzeniu słowników (jednojęzycznych, dwujęzycznych) oraz w procesie tłumaczenia.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Tegoroczny pierwszy numer Theory and Practice of Second Language Acquisition 4 (1) 2018 koncentruje się na kwestiach związanych z wpływem szeroko pojętego środowiska uczenia się i przyswajania języka na osiągane rezultaty. Omawiane są badania nad kształtowaniem się przynależności językowo-kulturowej w związkach osób reprezentujących różne językowo-kulturowe systemy, efekt zastosowania imersji językowej jako dodatkowych działań wspomagających przyswajanie języka, wpływ środowiska społecznego na aspiracje studentów anglistyki, wpływ grupy klasowej na rezultaty osiągane przez uczniów gimnazjum oraz kwestie dotyczące przyswajania systemu fonetycznego języka angielskiego przez polskich uczniów jako wypadkowe rodzaju ćwiczeń stosowanych przez nauczyciela oraz jego własnej wymowie w języku obcym. Tak jak poprzednie, obecny numer kierowany jest zarówno do badaczy procesów przyswajania języków, jak i do praktykujących glottodydaktyków.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Publikacja jest adresowana do wszystkich zainteresowanych zagadnieniem dwujęzyczności oraz poszukujących sposobów rozwijania słownictwa w języku polskim u dzieci przebywających poza granicami Polski. Tytuł pracy jasno ukazuje, jaki kontekst dwujęzyczności i teren badań znalazł się w centrum zainteresowań. Wnioski przedstawione w publikacji zostały dogłębnie przemyślane i zweryfikowane w praktyce. Wysiłek badawczy Autorki wpisuje się w indeks ważnych problemów i pytań, jakie stawia dziś lingwistyka stosowana i cała humanistyka. Jednym z celów pracy była próba oceny efektywności różnych sposobów służących rozwojowi słownictwa dzieci na emigracji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowoczesne metody. W pracy zwięźle opisano dwie, opozycyjne w stosunku do siebie metody stymulacji: tradycyjną, która sprowadza się do rozwijania poziomu słownictwa poprzez kanał słuchowy oraz nowoczesną, w której wykorzystano multimedialne narzędzie umieszczone na platformie internetowej. Opisane w pracy autorskie narzędzia dają możliwość praktycznego zastosowania, co może okazać się cennym walorem dla nauczycieli, terapeutów czy rodziców poszukujących różnych metod rozwijania leksyki dzieci na emigracji.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Prezentowana publikacja – zgodnie z tytułem – poświecona jest kształtowaniu słuchu fonematycznego (percepcji słuchowej) oraz poprawnej wymowy obcokrajowców uczących się języka polskiego. Jako narzędzie umożliwiające osiągnięcie tego celu wykorzystano ilustracje prezentujące 63 tzw. pary minimalne (ang. minimal pairs, niem. Minimalpaare), czyli wyrazy różniące się pojedynczą głoską i posiadające odmienne znaczenia. Dobór przykładów – wsparty wieloletnim doświadczeniem autora w nauczaniu języka polskiego jako obcego – podyktowany był najczęściej pojawiającymi się u cudzoziemców uczących się polszczyzny trudnościami w artykulacji polskich dźwięków. Wykorzystane do celów fonodydaktycznych wyrazy, ułożone w leksykalno-brzmieniowe kontrasty, to głównie słownictwo z zakresu poziomu podstawowego, gdyż to właśnie na początku nauki języka obcego najwięcej czasu poświęca się na ogół na kształtowanie prawidłowej wymowy w danym języku, a szczególnie: właściwej artykulacji głosek sprawiających kłopoty uczącym się.

Na oddawane do rąk Czytelników materiały składają się: 100 (wydrukowanych na osobnych kartach) obrazków ilustrujących poszczególne pary minimalne oraz przewodnik, zawierający – poza instruktażem dotyczącym sposobu (możliwości) wykorzystania obrazków na zajęciach z języka polskiego jako obcego – wykład naukowo-metodyczny poświęcony, najogólniej rzecz ujmując, kształceniu wyrazistości mowy w procesie nauczania / uczenia się języka obcego. Autor zwraca w nim uwagę na rolę poprawnej wymowy w procesie porozumiewania się, omawia różne podejścia nauczycieli i uczących się co do pracy nad obcą wymową, a także wskazuje obiektywne trudności związane z jej właściwym opanowaniem. Drugą część przewodnika stanowi zgromadzona przez autora obszerna, bo licząca ponad sto pozycji bibliografia, obejmująca wykaz książek oraz artykułów naukowych i metodycznych poświęconych nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców.

Prezentowana praca będzie szczególnie przydatna dla nauczycieli, lektorów języka polskiego jako obcego czy szerzej: osób zainteresowanych i/lub naukowo zajmujących się glottodydaktyką polonistyczną. Publikacja z całą pewnością będzie też pomocna w pracy logopedów czy nauczycieli w polskich szkołach, w których coraz więcej jest dzieci imigrantów.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Czas trwania: 00:58:41

Audiobook – "Rozmówki polsko-chorwackie". Seria: Słuchowiska językowe – rozmówki.

Prezentowane Państwu "Rozmówki polsko-chorwackie" nagrane na podstawie książki Katarzyny Lesiak to niezbędnik każdego turysty, zamierzającego odwiedzić urokliwą i słynącą z doskonałych win Chorwację. Zawierają one mnóstwo wyrażeń dotyczących wielu dziedzin życia, użytecznych zwrotów niezbędnych w różnych miejscach publicznych. Ze względu na prosty podział tematyczny (np.: Zwroty grzecznościowe, Zawieranie znajomości, Zdrowie) są one niezwykle czytelne i przydatne w trakcie podróży; ponadto dzięki zamieszczonym przykładowym dialogom - pomocne w prowadzeniu rozmowy z obcokrajowcami. Mając przy sobie "Rozmówki polsko-chorwackie"zapomnisz o jakichkolwiek problemach w kontaktach z mieszkańcami byłej Jugosławii!.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Edycja dla średnio zaawansowanych i zaawansowanych.
Kolejny tom (7 już), który ukazał się w doskonale znanej słuchaczom Szkoły Języka i Kultury Polskiej serii, przeznaczony jest dla studentów średnio zaawansowanych i zaawansowanych. Tym razem „materiałem wyjściowym”, dzięki któremu słuchacze Szkoły Letniej i Języka Polskiego będą mogli zdobywać i poszerzać swoje wiadomości dotyczące m.in. literatury, kultury polskiej i doskonalić umiejętności z zakresu języka polskiego, są utwory Stanisława Lema. Książeczka zawiera tradycyjny (przyjęty i sprawdzony z powodzeniem! w serii Czytaj po polsku) podział na część lekturową, część ćwiczeniową, klucz do ćwiczeń oraz naturalnie słowniczek.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej