Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(288)
ebookpoint BIBLIO
(21)
Forma i typ
Książki
(274)
Proza
(74)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(64)
Komiksy i książki obrazkowe
(22)
E-booki
(21)
Publikacje popularnonaukowe
(13)
Audiobooki
(11)
Albumy i książki artystyczne
(6)
Publikacje naukowe
(6)
Czasopisma
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Gry i zabawki
(1)
Poezja
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(231)
wypożyczone
(39)
nieokreślona
(18)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Wypożyczalnia - ul. Prusa 3
(257)
Pracownia - ul. Prusa 3
(23)
Czytelnia krajoznawcza - ul. Prusa 3
(11)
Autor
Vasari Giorgio
(11)
Estreicher Karol
(9)
Koper Sławomir
(8)
Biskupski Paweł
(3)
Gajór Joanna
(3)
Kienzler Iwona
(3)
Azzarello Brian (1962- )
(2)
Bagieu Pénélope (1982- )
(2)
Beger Janusz
(2)
Błaszczak Jan (1987- )
(2)
Cielesz Ewa
(2)
Czarnota Piotr
(2)
Czubaszek Maria
(2)
Dazai Osamu (1909-1948)
(2)
Dziewoński Roman
(2)
Estreicher Karol (1906-1984)
(2)
Hermanowska Magdalena
(2)
Hesse Hermann (1877-1962)
(2)
Jacewicz Agnieszka
(2)
Kania Ireneusz
(2)
Kałużyński Wojciech
(2)
Klubówna Anna
(2)
Llovet Maria
(2)
March Guillem (1979- )
(2)
Melanowicz Mikołaj (1935- )
(2)
Milanesi Gaetano
(2)
Mrugalska-Banaszak Magdalena
(2)
Müntz Eugène
(2)
Olkowicz Katarzyna
(2)
Osiecka Agnieszka
(2)
Ozminkowski Violetta
(2)
Peeters Frederik (1974- )
(2)
Przesławski Leonadr
(2)
Pączka Anna
(2)
Pączka-Torelli Agnieszka
(2)
Sajdakowska Katarzyna
(2)
Sienkiewicz Krystyna
(2)
Skoczeń Jarosław Mikołaj
(2)
Suwalska Dorota (1967- )
(2)
Szarłat Aleksandra
(2)
Szczycińska Maria
(2)
Tarkowski Damian
(2)
Tuszyńska Agata
(2)
Wąs Monika
(2)
Ziober Ula
(2)
Łukasiewicz Małgorzata (1948- )
(2)
Życia Laboratorium Dobrego
(2)
Abramović Marina (1946- )
(1)
Akunin Boris (1956- )
(1)
Akunin Boris. Dzieci księżyca
(1)
Altés Marta (1982- )
(1)
Amaro Agnieszka
(1)
Andrus Artur (1971- )
(1)
Andrusiewicz Andrzej (1940- )
(1)
Antczak Jerzy (1929- )
(1)
Babitz Eve
(1)
Banach Wiesław
(1)
Baran Piotr
(1)
Barboni Thilde
(1)
Barboni Thilde (1956- )
(1)
Bartoszek Zuzanna (1993- )
(1)
Baudet Stephanie
(1)
Baytel Justyna
(1)
Bednarz Karolina (1991- )
(1)
Beksiński Zdzisław
(1)
Beksiński Zdzisław (1929-2005)
(1)
Bellucci Arianna (1991- )
(1)
Belsham Alison
(1)
Bernaczyk Anna
(1)
Bernhard Thomas
(1)
Berowski Mariusz
(1)
Biernacka Matylda
(1)
Bieske Zdzisław
(1)
Bieńkowska Flora (1909-1990)
(1)
Bijan Marta (1996- )
(1)
Bockris Viktor
(1)
Borowczyk Jerzy
(1)
Bovska (1985- )
(1)
Braiter Paulina (1968- )
(1)
Braniecki Włodzimierz (1934-2015)
(1)
Breitenwald Michał (1955- )
(1)
Broniewski Tadeusz
(1)
Brubach Holly
(1)
Brzezińska Anna Weronika
(1)
Bręgiel-Pant Marta
(1)
Bull George
(1)
Burroughs William S. (1914-1997)
(1)
Błażewicz Olgierd
(1)
Calasso Roberto (1941- )
(1)
Camden Elizabeth (1948- )
(1)
Carey Edward (1970- )
(1)
Carter Michaela (1967- )
(1)
Cebulak Piotr
(1)
Cegielski Max
(1)
Celińska Adriana
(1)
Chmielewska Joanna M
(1)
Chmielewska-Lehman Monique (1951- )
(1)
Chmielewski Artur Bartłomiej (1957- )
(1)
Chorąży Wojciech (1973- )
(1)
Cichocki Sebastian (1975- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(111)
2010 - 2019
(148)
2000 - 2009
(8)
1990 - 1999
(11)
1980 - 1989
(21)
1970 - 1979
(4)
1960 - 1969
(3)
1950 - 1959
(1)
1930 - 1939
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(166)
1901-2000
(16)
1945-1989
(9)
1989-2000
(6)
1918-1939
(3)
1801-1900
(2)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1939-1945
(1)
2001
(1)
Kraj wydania
Polska
(306)
Ukraina
(1)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(305)
angielski
(1)
ukraiński
(1)
Odbiorca
9-13 lat
(12)
Dzieci
(8)
Młodzież
(8)
14-17 lat
(6)
18+
(4)
6-8 lat
(4)
Dorośli
(4)
0-5 lat
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(84)
Literatura amerykańska
(22)
Literatura angielska
(12)
Literatura francuska
(8)
Literatura japońska
(4)
Literatura niemiecka
(3)
Literatura australijska
(2)
Literatura austriacka
(2)
Literatura włoska
(2)
Literatura czeska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura litewska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura rumuńska
(1)
Literatura serbska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Temat
Artyści
(105)
Artyści polscy
(57)
Artyści kabaretowi polscy
(32)
Pisarze polscy
(22)
Aktorzy polscy
(21)
Artyści plastycy polscy
(21)
Kobieta
(20)
Artyści włoscy
(18)
Teatr polski
(16)
Życie artystyczne
(14)
Życie codzienne
(13)
Rodzina
(12)
Życie kulturalne
(12)
PRL
(11)
Sztuka
(10)
Sztuka włoska
(10)
Artyści plastycy
(9)
Polacy za granicą
(9)
Sztuka polska
(9)
Żydzi
(9)
Architekci
(8)
Dziennikarze
(8)
Malarze polscy
(8)
Piosenkarze polscy
(8)
Pisarze
(8)
Rzeźba włoska
(8)
Artyści cyrkowi
(7)
Elita społeczna
(7)
Tajemnica
(7)
Bohema
(6)
Film polski
(6)
II wojna światowa (1939-1945)
(6)
Kabaret polski
(6)
Malarze
(6)
Czubaszek, Maria (1939-2016)
(5)
Dwudziestolecie międzywojenne (1918-1939)
(5)
Film
(5)
Intelektualiści
(5)
Przyjaźń
(5)
Samotność
(5)
Zakochanie
(5)
Życie towarzyskie
(5)
Aktorzy
(4)
Artyści francuscy
(4)
Artyści teatralni
(4)
Bodo, Eugeniusz (1899-1943)
(4)
Buonarroti, Michelangelo (1475-1564)
(4)
Dramaturdzy polscy
(4)
Humor
(4)
Kultura
(4)
Leonardo da Vinci (1452-1519)
(4)
Macierzyństwo
(4)
Małżeństwo
(4)
Miłość
(4)
Nastolatki
(4)
Ojcowie i córki
(4)
Osiecka, Agnieszka (1936-1997)
(4)
Policjanci
(4)
Przybora, Jeremi (1915-2004)
(4)
Reżyserzy polscy
(4)
Uczeni
(4)
Uzależnienie (nałóg)
(4)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(4)
Władcy
(4)
Amerykanie
(3)
Artyści filmowi
(3)
Biografie zbiorowe
(3)
Budownictwo mieszkaniowe
(3)
Działacze społeczni
(3)
Grafika polska
(3)
Holokaust
(3)
Kluby
(3)
Komiks
(3)
Malarstwo polskie
(3)
Matki i synowie
(3)
Nierówności społeczne
(3)
Podróże
(3)
Poeci polscy
(3)
Politycy
(3)
Przedsiębiorcy
(3)
Siedziby i pracownie artystów
(3)
Studenci
(3)
Tożsamość osobista
(3)
Twórczość
(3)
Wzornictwo przemysłowe
(3)
Zabójstwo
(3)
Łempicka, Tamara (1898-1980)
(3)
Aptekarstwo
(2)
Architektura polska
(2)
Artyści amatorzy
(2)
Artyści amerykańscy
(2)
Artyści kabaretowi
(2)
Artyści ludowi polscy
(2)
Arystokracja
(2)
Beksiński, Zdzisław (1929-2005)
(2)
Biografie
(2)
Bliskie związki międzyludzkie
(2)
Boznańska, Olga (1865-1940)
(2)
Bramy miejskie
(2)
Budownictwo
(2)
Temat: czas
1901-2000
(112)
1945-1989
(57)
2001-
(57)
1918-1939
(42)
1801-1900
(37)
1939-1945
(37)
1989-2000
(34)
1914-1918
(24)
1901-1914
(19)
1901-
(18)
1701-1800
(17)
1601-1700
(13)
1501-1600
(9)
1401-
(8)
1501-
(8)
1201-
(7)
1301-
(7)
1301-1400
(7)
1401-1500
(7)
1918-
(5)
2001-0
(5)
1-100
(4)
1201-1300
(4)
1101-1200
(3)
1801-
(3)
301-400
(3)
100-1 p.n.e.
(2)
1001-1100
(2)
101-200
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
1901-1918
(1)
1914-1939
(1)
1989-
(1)
201-300
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(45)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(14)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(12)
Paryż (Francja)
(10)
Kraków (woj. małopolskie)
(7)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(7)
Stany Zjednoczone (USA)
(7)
Francja
(5)
Londyn (Wielka Brytania)
(5)
Wielkopolska
(4)
Włochy
(4)
Australia
(3)
Berlin (Niemcy)
(2)
Europa
(2)
Garbary (Poznań ; część miasta)
(2)
Japonia
(2)
Leszno (woj. wielkopolskie)
(2)
Marsylia (Francja)
(2)
Niemcy
(2)
Rosja
(2)
Tajlandia
(2)
Ukraina
(2)
Amsterdam (Holandia)
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Antarktyka
(1)
Baden-Baden (Niemcy)
(1)
Barcelona (Hiszpania)
(1)
Beskid Niski (góry)
(1)
Boston (Stany Zjednoczone)
(1)
Brighton (Wielka Brytania, hrabstwo East Sussex)
(1)
Bronowice Małe (Kraków ; część miasta)
(1)
Cannes (Francja)
(1)
Carcassonne (Francja)
(1)
Cleveland (Stany Zjednoczone, Ohio)
(1)
Czechy
(1)
Człuchów (woj. pomorskie ; okolice)
(1)
Devon (Wielka Brytania)
(1)
Dźajpur (Indie)
(1)
Florencja (Włochy)
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie ; okręg)
(1)
Gdynia (woj. pomorskie ; okręg)
(1)
Góry Świętokrzyskie
(1)
Holandia
(1)
Jeżyce (Poznań ; część miasta)
(1)
Konstancin-Jeziorna (woj. mazowieckie)
(1)
Kraków (woj. małopolskie ; okolice)
(1)
Kępno (woj. wielkopolskie)
(1)
Lazurowe Wybrzeże (Francja)
(1)
Litwa
(1)
Livorno (Włochy)
(1)
Los Angeles (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Manhattan (Nowy Jork ; część miasta)
(1)
Mjanma
(1)
Powązki (Warszawa ; część miasta)
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Prato (Włochy)
(1)
Publicystyka polska
(1)
Sacramento (Stany Zjednoczone)
(1)
San Francisco (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Siena (Włochy)
(1)
Sopot (woj. pomorskie ; okręg)
(1)
Stary Sambor (Ukraina, obw. lwowski, rej. starosamborski)
(1)
Toskania (Włochy)
(1)
Turek (woj. wielkopolskie ; okolice)
(1)
Turyn (Włochy)
(1)
Vestfold (Norwegia)
(1)
Wenecja (Włochy)
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo leszczyńskie (1975-1998)
(1)
Zabór rosyjski
(1)
Zakopane (woj. małopolskie)
(1)
Świat
(1)
Żoliborz (Warszawa ; część miasta)
(1)
Gatunek
Biografie
(46)
Biografia
(34)
Powieść
(25)
Powieść obyczajowa
(24)
Opracowanie
(15)
Publikacja bogato ilustrowana
(15)
Romans
(10)
Pamiętniki polskie
(9)
Reportaż
(9)
Fantastyka
(8)
Komiks
(8)
Pamiętniki i wspomnienia
(8)
Kryminał
(7)
Opowiadania i nowele
(7)
Powieść biograficzna
(7)
Antologia
(6)
Film polski
(6)
Powieść historyczna
(6)
Thriller
(5)
Wywiady
(5)
Album
(4)
Esej
(4)
Komiks erotyczny
(4)
Powieść graficzna
(4)
Publicystyka polska
(4)
Wywiad dziennikarski
(4)
Komiks autobiograficzny
(3)
Komiks biograficzny
(3)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(3)
Powieść psychologiczna
(3)
Saga rodzinna
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Wywiad-rzeka
(3)
Albumy
(2)
Artykuł z czasopisma historycznego
(2)
Autobiografia
(2)
Biogram
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Felieton
(2)
Kamishibai
(2)
Katalogi
(2)
Książki mówione
(2)
Powieść przygodowa
(2)
Publicystyka
(2)
Wywiad rzeka
(2)
Adaptacja literacka
(1)
Anegdoty
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Audiobook
(1)
Biografie zbiorowe
(1)
Blogi
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Gry i zabawy umysłowe
(1)
Gry planszowe
(1)
Gry strategiczne
(1)
Informatory
(1)
Kalendarium
(1)
Katalog wystawy
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Listy
(1)
Listy polskie
(1)
Manga
(1)
Monografia
(1)
Notatnik promocyjny
(1)
Opowiadania i nowele biograficzne
(1)
Opowiadania polskie
(1)
Piosenka polska
(1)
Poezja polska
(1)
Proza poetycka
(1)
Przewodnik historyczny
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Relacja z podróży
(1)
Romans historyczny
(1)
Rozmowa
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Słowniki biograficzne
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(72)
Kultura i sztuka
(70)
Literaturoznawstwo
(14)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Podróże i turystyka
(4)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Religia i duchowość
(1)
309 wyników Filtruj
E-book
W koszyku

Osnowę powieści Przegrany (opublikowanej po raz pierwszy w 1983 roku) stanowią losy trzech artystów, którzy poznali się i zaprzyjaźnili w czasie studiów w klasie fortepianu na słynnej akademii Mozarteum w Salzburgu. Jedną z tych postaci jest Glenn Gould (1932–1982), legendarny kanadyjski wirtuoz, którego życiorys Thomas Bernhard traktuje jednak dość swobodnie. Olśnieni Gouldowskimi interpretacjami dzieł Jana Sebastiana Bacha (w tym szczególnie wykonaniami Wariacji Goldbergowskich), dwaj pozostali: Wertheimer, czyli tytułowy „Przegrany”, oraz narrator, muszą zadać sobie pytanie o sens uprawiania sztuki, gdy dorównanie artyście genialnemu wydaje się celem nieosiągalnym. Kwestia ta staje się dla Autora punktem wyjścia do rozważań – prowadzonych w stylu charakterystycznym dla Bernharda, pełnym przeładowań i przesady – nad problemami egzystencjalnymi, które legły u podstaw jego drogi twórczej, przeciętej przedwczesną śmiercią w wieku zaledwie 58 lat.

Dzisiejszego czytelnika powieści Przegrany, mocno osadzonej w realiach Austrii schyłku XX wieku, uderza aktualność podejmowanej przez Autora problematyki, tak w Austrii, jak i w Polsce. Nie bez racji Thomas Bernhard pozostaje w naszym kraju najszerzej czytanym pisarzem niemieckiego obszaru językowego.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Publikacja ta, zawierająca czternaście esejów poświęconych wybranym artystom i ich dziełom, jest spójną w swej konstrukcji analizą fenomenu pamięci doświadczeń II wojny światowej i Zagłady, traumatycznych przeżyć znajdujących odzwierciedlenie w dziele sztuki. Przedstawiona została twórczość Władysława Strzemińskiego, Barnetta Newmana, Marka Rothko, Tadeusza Kantora, Mosze Kupfermana, Anselma Kiefera, Christiana Boltanskiego, Marka Chlandy, Luca Tuymansa, Zofii Lipeckiej, Rafała Jakubowicza i Elżbiety Janickiej. Prezentowani w ramach tomu artyści – ci urodzeni w końcu XIX w., podczas wojny i w latach siedemdziesiątych XX w. – koncentrowali się w omawianych pracach na fundamentalnym dla twórców działających w XX i XXI w. zagadnieniu pamięci katastrofy Holocaustu oraz jej wpływie na życie pokoleń urodzonych po wojnie. Jest to książka wskazująca wartość i konieczność istnienia sztuki, poezji, muzyki wobec ustawicznie podejmowanych prób mierzenia się z przeszłością, tą najodleglejszą, prastarą, by owa miara mogła przełożyć się – w ostatecznym rozrachunku – na odnajdywanie sensu w tym, co przetrwało cennego, co tworzy swoisty „model historycznej pamięci i ciągłości doświadczeń”, by przywołać w tym miejscu słowa Benjamina Buchloha.

Książka skierowana jest do odbiorcy zaangażowanego, zainteresowanego sztuką współczesną, zastanawiającego się nad kondycją człowieka w obecnej rzeczywistości, czytelnika, którego troską jest próba ochronienia pamięci i przemyślenia historii.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Książka jest analizą inspirujących do dnia dzisiejszego koncepcji wyobraźni, które stały się istotne dla historii filozofii sztuki i są wciąż na nowo interpretowane. Zdeterminowało to wybór przedstawionych w pracy reprezentatywnych filozofów i ich teorii, począwszy od Kanta, który dał sztuce autonomię (oraz istotne znaczenie wyobraźni), przez Schopenhauera, Sartre’a, Freuda, Junga, aż po Bachelarda. Autorka, pokazując, jak wyobraźnia w różnych koncepcjach wspiera sztukę, a nawet ją warunkuje, prowadzi przez różnorodne, charakterystyczne filozoficzno-estetyczne koncepcje wyobraźni, wybrane również po to, by przedstawić wyobraźnię w jej wielowymiarowości i wieloaspektowości. Taki horyzont pozwala na szerokie ujęcie tej kategorii, ukazanie jej współdziałania z wieloma dyspozycjami umysłowymi, a także wpływu na procesy psychiczne i na rzeczywistość, szczególnie w aspekcie sztuki i designu.

Problematyka dotycząca zagadnienia wyobraźni została przedstawiona w dwu częściach, mających ukazać rozdźwięk władzy czy też funkcji, jaką jest wyobraźnia, w odniesieniu do kategorii podmiotowości. Chodzi tu o jej źródło i zastosowanie, które mogą wpływać na świadomość i z nią współdziałać bądź być zależne od nieświadomych celów. Przy czym i w jednym, i w drugim przypadku zadaniem wyobraźni jest wykreowanie bądź to samego obrazu, bez realnego odniesienia, bądź konkretnego realnego przedmiotu.

Motywem łączącym obie części jest jeszcze inna funkcja czy dyspozycja wyobraźni – kreacja. Ta właśnie zdolność przejawia się i manifestuje w sztukach (od pięknych po nowoczesne); jest to wyobraźnia współtworząca „obiekty kulturowe”, przedmioty (zjawiska, sytuacje) o artystycznej i często estetycznej wartości. Tej możliwości w odniesieniu do czasów współczesnych poświęcony jest ostatni „przystanek” tej książki, dotyczący nowych perspektyw w kreowaniu sztuki i designu w XX wieku, czyli tzw. sztuk nowoczesnych.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pracownia - ul. Prusa 3
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. PRAC.KRAJOZN. (1 egz.)
E-book
W koszyku

„Jacek Sztuka odsłania w monografii warsztat dochodzenia twórcy do ostatecznej wersji dzieła. (…) Z jednej strony prezentowane szkice są niejako scenopisami przyszłych realizacji, z drugiej anektują uczestnika by wraz z poszukującym rozwiązań autorem stał się „pielgrzymem” spełniającym się w drodze poszukiwań.

Dr hab. Janusz Pacuda, (fragmenty recenzji).

(…) otwarcie nowej karty szkicownika nie oznacza wcale zaczynania czegoś „od początku”. (…) Nowy szkic to tak jak powrót do jakiegoś świata, w którym ukonstytuowały się już właściwie wszystkie konkretne zależności i uwarunkowania. Pewne ścieżki w tym labiryncie kresek okazały się prowadzić „do nikąd”. Określone formy stały się już jakby oswojone czy „sprawdzone”, inne ulubione lub nawet powtarzalne. „Bohaterowie” zostali już wybrani i grają swoje role, a któryś z nich gra już rolę główną, a inni stanowią tło.

Jacek Sztuka, (fragmenty monografii)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Książka "Twój typ osobowości: Artysta (ISFP)" to kompendium wiedzy na temat "artysty" - jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczególnym typom oraz książka "Kim jesteś? Test osobowości ID16", będąca wprowadzeniem do typologii osobowości ID16.
W książce o "artyście" znajdziesz wyczerpujące odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak myśli i co czuje "artysta"? Jak podejmuje decyzje? Jak rozwiązuje problemy? Czego się obawia? Co go denerwuje?
  • Z jakimi typami osobowości mu po drodze, a jakich unika? Jakim jest przyjacielem, małżonkiem, rodzicem? Jak widzą go inni?
  • Jakie ma predyspozycje zawodowe? W jakim środowisku najefektywniej pracuje? Jakie zawody najlepiej odpowiadają jego typowi osobowości?
  • W czym jest dobry, a nad czym musi popracować? Jak może wykorzystać swój potencjał i uniknąć pułapek?
  • Jakie znane osoby odpowiadają profilowi "artysty"?
  • Które społeczeństwo przejawia najwięcej cech charakterystycznych dla tego typu osobowości?

Książka zawiera także zarys pozostałych typów osobowości oraz najważniejsze informacje o typologii

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Jak się zostaje wybitnym artystą?

Ta książka to portret zbiorowy nowych klasyków współczesnych sztuk wizualnych – ikon polskiej sztuki lat 90. i 2000. Powstał na podstawie wielogodzinnych opowieści autobiograficznych takich postaci, jak Zbigniew Libera, Katarzyna Kozyra czy Wilhelm Sasnal.

Autor szuka nowych sposobów na opowiadanie o społecznych, kulturowych i ekonomicznych uwikłaniach pracy artystycznej. Proponuje też zestaw pojęć przydatnych w analizie historii życia, światów społecznych i pracy konceptualnej związanej z produkcją kulturową. Podważa przy tym modernistyczne wyobrażenia o twórcy jako samotnym geniuszu.

Wśród rozmówców odnajdziemy kilka przypadków spektakularnego społecznego awansu, dlatego w książce ważne miejsce ma problematyka klasowa oraz motyw wielowymiarowej biograficznej mobilności. Kluczowe rozdziały dotyczą poza-indywidualnych, poza-cielesnych, nie-ludzkich i materialnych pokładów kształtującej się artystycznej podmiotowości.

*

„Talent” i „geniusz” zwłaszcza dzisiaj w polu artystycznym wydają się rażąco niesocjologicznymi wyobrażeniami – czymś w rodzaju chronicznego przejęzyczenia.

Prawidłowości związane z reprodukcją społeczną skłaniają do tego, by właśnie w świecie sztuki widzieć instytucję niejako emblematyczną dla procesów akumulacji, transferu, dziedziczenia i konwersji kapitału kulturowego. Powinny one realizować się tu w sposób najbardziej bezwzględny i surowy. Tymczasem autor znajduje i poddaje analizie opowieści współczesnych artystów, których biografie nie potwierdzają zidentyfikowanych przez socjologów praw ruchliwości.

Realizację ambitnego projektu zbadania współczesnego pola artystycznego umożliwiło autorowi kunsztowne opanowanie warsztatu oraz imponująca erudycja, dająca swobodę w sięganiu po koncepcje socjologiczne i filozoficzne. Autorowi udało się w przekonujący sposób pokazać, że w tym niejako wyjętym spod praw rządzących rzeczywistością świecie daje się zaobserwować fantazyjne, ale jednak wyraźne wzory i regularności.

dr hab. Małgorzata Jacyno

Autor podjął się analizy społeczności specyficznej, stawiającej wyzwania standardowemu badaniu socjologicznemu. Wynika to z usytuowania badacza w stosunku do badanych związanego z asymetrią pozycji władzy oraz nadprzeciętnej autorefleksyjności badanych.

Warto docenić to, że autor pozwala czytelnikom obcować ze zgromadzonym materiałem wywiadów oraz wyciągać samodzielne wnioski. Takie odsłanianie „tajemnic” warsztatu badawczego jest bardzo cenne, pozwala bowiem na bieżąco śledzić, w jaki sposób badacz dokonał translacji pomiędzy „terenem” a tekstem. Widoczne są procesy wiedzotwórcze, jakie doprowadziły do powstania książki oraz kontrowersje, w jakie praca może być uwikłana.

Czytelnik i czytelniczka pracy otrzymują dzieło dojrzałe, stanowiące świadectwo uczciwej, rzetelnej i gruntownej pracy zarówno empirycznej, jak i teoretycznej. Autor wykazuje się bowiem nadprzeciętnym poziomem obeznania z literaturą przedmiotu, samoświadomością metodologiczną oraz opanowaniem warsztatu pisarskiego. Sądzę, że książka wpłynie na stan badań w socjologii jakościowej i zainspiruje innych do badań elitarnych podgrup społecznych.

dr hab. Andrzej W. Nowak

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Celem publikacji jest odczarowanie wizerunku osób niepełnosprawnych jako ludzi wycofanych, nie tylko wyłączonych z głównego nurtu życia społecznego, ale także pozbawionych życiowych planów, aspiracji i dążeń. Jest to książka, która ma pokazać osoby niepełnosprawne w innym świetle – jako ludzi pełnych pasji, realizujących z powodzeniem swoje zainteresowania, aktywnie działających w przestrzeni mass mediów i kreujących rzeczywistość społeczną zgodnie ze swoimi potrzebami. Publikacja prezentuje osoby niepełnosprawne jako wychodzące naprzeciw własnym marzeniom, umiejętnie realizujące swoje plany, a przede wszystkim swoim przykładem przełamujące utarty, stereotypowy wizerunek ludzi „z problemami”.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Artystą być! I nieźle z tego żyć…

Masz talent? Śpiewem potrafisz wzruszyć nawet kamień? Parodiujesz wszystkich dookoła i wywołujesz przy tym salwy śmiechu? Masz radiowy głos? Telewizyjną prezencję? Innymi słowy - masz zadatki na gwiazdę i chcesz wykorzystać swoją szansę? Świetnie, znasz już swój życiowy cel! Teraz pozostaje Ci podjąć wyzwanie i zacząć działać: ciężką pracą ludzie się bogacą, a sukces przychodzi przy okazji. Albo i nie - pamiętaj bowiem, że utalentowanych ludzi mamy na pęczki, jednak prawdziwą, także finansową karierę robią nieliczni. Fortuna najbardziej sprzyja tym, którzy wiedzą, jak pomóc samym sobie. Zanim więc wyruszysz w drogę ku sławie, dowiedz się, „jak to się robi w show-biznesie”, od ludzi, którzy naprawdę wiedzą JAK.

Autorzy, menedżerowie i współojcowie sukcesu wielu polskich gwiazd, dzielą się z Tobą na kartach tej książki wiedzą i doświadczeniem, jakie zdobyli w trakcie wieloletnich obserwacji rynku muzycznego i artystycznego. Na początku pomogą Ci odpowiedzieć na pytanie, czy na pewno chcesz wieść życie artysty. Jeśli będziesz na „tak”, podpowiedzą, czy warto korzystać z usług menedżera, czy lepiej samodzielnie dbać o kontrakty. Odkryją przed Tobą tajemnice przemysłu fonograficznego i działalności scenicznej, pokażą, jak właściwie dbać o wizerunek, i wyjaśnią prawne aspekty „bycia artystą”, a więc doradzą w kwestiach zawierania umów, negocjacji finansowych i prawa autorskiego.

Uzbrojony w wiedzę z tej książki możesz śmiało ruszyć na podbój świata show-biznesu!


Adam Grzegorczyk - menedżer wielu artystów, m.in. Ireny Santor oraz zespołów Pawła Kukiza i Roberta Gawlińskiego. Dyrektor festiwalu w Jarocinie, dziennikarz muzyczny, autor przeszło trzydziestu książek opisujących zjawiska reklamy i marketingu, założyciel i rektor Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie.

Tomasz Kopeć - założyciel i wieloletni (1989 – 2002) dyrektor artystyczno-repertuarowy Kompanii Muzycznej Pomaton/EMI, współtwórca sukcesów rynkowych płyt Jacka Kaczmarskiego, Justyny Steczkowskiej, Grzegorza Turnaua, Reni Jusis, Anity Lipnickiej, Raz-Dwa-Trzy, T.Love i wielu innych. Pomysłodawca „Złotej Kolekcji” - płyt z największymi przebojami polskich artystów.

Bardzo żałuję, że książka ta nie trafiła w moje ręce, gdy miałam 17 lat i dopiero co wygrałam „Idola”. Gorąco polecam ją wszystkim, którzy stoją u progu kariery i show-biznesu. Mam wielką nadzieję, że dzięki informacjom zawartym w tej publikacji oraz opisanym w niej doświadczeniom młodzi artyści, którzy sięgną po nią, unikną wielu zbędnych rozczarowań. Dla uczestników programów typu talent show powinna to być lektura obowiązkowa.
Alicja Janosz,
zwyciężczyni pierwszej edycji „Idola”

Książka zawiera wiele rad, jak skutecznie i z łatwością poruszać się po świecie show-biznesu. Serdecznie polecam.
Brian Poniatowski,
zwycięzca programu „You Can Dance”
Czytając tę książkę, odniosłam wrażenie, że razem z zespołem częściej podejmowałam kroki zupełnie sprzeczne z tym, co Panowie w niej zawarli. Kilkanaście lat temu nie było takich książek... Jestem przekonana, że dzisiaj może stanowić ona zbiór naprawdę cennych podpowiedzi w zakresie różnych zagadnień związanych z szeroko pojętą branżą muzyczną. Cieszę się jednocześnie, że Tomek i Adam podkreślają istotę tego „czegoś nieokreślonego”, co wyróżnia artystę i wraz z wieloma innymi opisanymi tu elementami stanowi o jego sukcesie. Polecam wszystkim zainteresowanym :).
Magda Wójcik,
zespół Goya
Gram w T.Love od 31 lat. Zaczynaliśmy od zera, wszystkiego uczyliśmy się sami - zarówno życia, jak i bycia muzykiem na scenie. Jak powiedział Johnny Rotten z Sex Pistols: lekcja pierwsza - zrób to sam, lekcja druga - zrób to dobrze. Podpisuję się pod tym obiema rękami. Mimo długiego stażu wciąż jestem otwarty na naukę. Myślę, że ta książka pomoże Ci się bardziej otworzyć na wiele spraw związanych z tzw. drogą sceniczną i nauczy tzw. uczciwości w tym całym pierdolniku zwanym showbizem, który jest bardzo niebezpiecznym zawodem. Miłej lektury, dziewczęta i chłopcy.
Muniek Staszczyk
Niezwykle cenny poradnik dla wszystkich tych, którzy mają zamiar pracować w show-biznesie i PRZETRWAĆ :). Żałuję, że nie było tej książki, kiedy sama zaczynałam swoją karierę, bo uchroniłaby mnie ona od podpisania wielu niekorzystnych umów, których konsekwencje ponoszę do dziś.
Justyna Steczkowska
Bardzo przydatna lektura dla wszystkich, którzy chcą wejść na kręte ścieżki show-biznesu. Czeka tam na Was pełno zasadzek. Lepiej bądźcie na nie przygotowani.
Kasia Klich i Jarosław Yaro Płocica

Patroni wydania:

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Główną oś naukowej refleksji stanowi w niniejszej książce szeroko rozumiany problem artysty i sztuki w literaturze i kulturze polskiej i niemieckiej. Rozprawy, jakie znajdzie w niej Czytelnik, są zarówno propozycjami odczytań tekstów lepiej i mniej znanych, interpretowanych w większości z perspektywy komparatystycznej, jak i próbami przybliżenia sylwetek twórców historycznych i fikcyjnych, wywodzących się z różnych epok, począwszy od średniowiecza, a kończąc na współczesności.

Nina Nowara-Matusik, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury i Komparatystyki Literackiej Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Śląskiego.

Zainteresowania badawcze: współczesna literatura niemiecka w ujęciu komparatystycznym, literatura niemiecka na Śląsku, literatura kobiet, gender studies, problematyka artysty w literaturze, twórczość Eberharda Hilschera.

Wybrane publikacje: Oblicza artystów. W kręgu narracji Eberharda Hilschera (Kraków: Universitas 2016); „da die Tränen der Frauen stark genug sein werden. Zum Bild der Frau im Erzählwerk Ina Seidels (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2016). [08.02.2017]

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

W publikacji przedstawiono założenia, badania i ich wynik nad bazgrotą dzieci 2, 3-letnich. Celem badań była próba wyjaśnienia genezy bazgroty dziecięcej i jej przemiany przez stymulację percepcji wzrokowej. Bazgrotę dziecięcą można traktować jako rodzaj specyficznego doświadczenia dziecka. Najbardziej właściwe dla tej fazy rozwoju ekspresji plastycznej dziecka jest spojrzenie na tę aktywność poprzez dynamikę kształtowania się doświadczenia dziecka w toku przeprowadzonego przeze Autorkę eksperymentu.

Praca składa się z trzech głównych rozdziałów i trzech obszernych aneksów. Zagadnienie bazgroty w rozwoju ekspresji plastycznej dziecka zostało omówione w pierwszym rozdziale pracy, odnosząc się do koncepcji rozwoju twórczości plastycznej i percepcji wzrokowej szczególnie Rudolfa Arnheima i Victora Lowenfelda oraz innych badaczy. Opisano również rozwój wartości wizualno-plastycznych w bazgrocie dziecięcej, jak: linię, plamę barwną, koło i bryłę. Bazgrota dziecięca była inspiracją dla wielu artystów, dlatego omówiono ten wątek w tym rozdziale. Szukając odpowiedzi na te problemy Autorka zestawiła wybrane przykłady bazgrot dziecięcych i dzieł sztuki.

W rozdziale drugim pracy przedstawiono założenia badań, problemy badawcze, przyjęte hipotezy, charakterystykę grupy, procedurę badań, zmienne i wskaźniki. Do ich weryfikacji Autorka przyjęła metodę eksperymentu naturalnego pedagogicznego, technikę grup równoległych. Badania przeprowadzono w dwóch grupach eksperymentalnych i dwóch grupach kontrolnych w grupie dzieci przedszkolnych 2 i 3-letnich. W ramach badań przeprowadzono 15 ćwiczeń eksperymentalnych z dziećmi w oparciu o jakości wizualno-plastyczne (wzory percepcyjne). W rozdziale trzecim pracy została przedstawiona analiza ilościowa i jakościowa wyników badań, której materiał prezentuje Aneks 1 (analiza ilościowa), Aneks 2 (analiza jakościowa) i Aneks 3 ilustruje wyniki badań – prace plastyczne dzieci z przeprowadzonego eksperymentu. Całość pracy zamykają wnioski z badań jak i wnioski dla praktyki pedagogicznej.

Praca jest skierowana do nauczycieli, rodziców, opiekunów, artystów i osób zainteresowanych najwcześniejszym rozwojem twórczości plastycznej dziecka, jakim jest bazgrota i jej znaczenia dla dalszego rozwoju twórczości plastycznej dziecka.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Niniejsza publikacja wpisuje się w obszar refleksji dotyczący heterogenicznej rzeczywistości współczesnej sztuki oraz różnopostaciowości praktyki artystycznej, a ścisłej rzecz ujmując, koncentruje się wokół wyzwań i dylematów jakie rzeczywistość sztuki ponowoczesnej niesie dla dydaktyki artystycznej i kształcenia o sztuce. Przychodzi bowiem dzisiejszym artystom / artystom-pedagogom, uczącym sztuki i o sztuce, ale także teoretykom sztuki mierzyć się z niemającą precedensu różnorodnością artystycznych propozycji i manifestacji oraz ekspansywnością poszukiwań twórczych, eksplorujących wszelkie możliwe terytoria. Stąd też pomieszczone w publikacji teksty skupiają się na analizie wybranych zagadnień, problemów, dylematów i wyzwań umiejscowionych w horyzoncie współczesnych dyskursów sztuki i dydaktyki artystycznej. Wśród nich należy podkreślić: kulturowe konteksty i uwarunkowania współczesnej praktyki i dydaktyki artystycznej, dylematy i wyzwania wieloparadygmatyczności, problem indywidualizacji działań artystycznych, dylematy wartościowania sztuki w kontekście otwartości i nieograniczoności twórczych poszukiwań, komplementarność praktyki i refleksji, eksperyment i jego artystyczny rezonans. Różnorodność zagadnień idzie tu w parze z różnorodnością oglądu, która wyrasta z odmiennych perspektyw i doświadczeń związanych zarówno z praktyką i dydaktyką artystyczną, jak i z dyskursem nauki. Publikacja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców zajmujących się sztuką i współczesną kulturą, w szczególności kształceniem i dydaktyką artystyczną, ale także przedstawicieli dyscyplin pokrewnych oraz studentów kierunków artystycznych.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Napisana w 2020 roku publikacja monograficzna Malarstwo jako egzystencja - postawa twórcza a tożsamość osobista stanowi w istocie drugą część publikacji wydanej przez Wydawnictwo UŚ w roku 2020 Pamięć czasu – malarstwo w czasach bankructwa duchowego. Nowa publikacja zawiera ponad 20 esejów – komentarzy, refleksji dotyczących fundamentalnego zagadnienia, jakim jest problem identyfikacji osobowej autora w doświadczeniu kreacyjnym. Ta wieloelementowa autorska refleksja, pisana w kontekście ponad 40-letniej praktyki malarskiej, w której zagadnienie tożsamości osobistej autora wybrzmiewa jako podstawowy element formotwórczy, staje się znaczącym głosem człowieka głęboko zaniepokojonego stanem obecnej działalności artystycznej, gdzie pomijanie, lekceważenie tego aspektu wyjątkowo zubaża sensy i znaczenia wielu dokonań w aktualnej sferze art.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Przyjemność rysowania / Barbara Michalska. - [miejsce nieznane] : Septem : ebookpoint BIBLIO, 2021. - 248 s. ; 24 cm.
Forma i typ

Ty także możesz zostać artystą

Rysowanie to jedna z umiejętności uznawanych za globalne. Co to oznacza? Otóż okazuje się, że podobnie jak jazda na rowerze, prowadzenie samochodu, pisanie i czytanie, rysowanie jest czynnością, którą właściwie każdy może opanować do tego stopnia, że z czasem stanie się ona automatyczna.

To pierwsza dobra wiadomość dla osób pragnących rozwinąć rysownicze umiejętności. Druga jest taka, że choć oczywiście wrodzony talent czy żmudna praca na pewno przyszłym rysownikom nie zaszkodzą, to równie ważne są entuzjazm, pasja, pomysłowość i kreatywność. Autorka skupia się w książce właśnie na tych aspektach, aby zgłębianie reguł, jakimi rządzi się rysowanie, nie przesłoniło najważniejszego: przyjemności rysowania. Barbara Michalska potrafi o tym opowiadać jak mało kto ― pod pseudonimem Elfik prowadzi poświęcony rysowaniu kanał na YouTube, subskrybowany przez ponad sto tysięcy widzów.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Pierwsze polskie wydanie pierwszego tomu znakomitej biografii Leonarda da Vinci autorstwa wybitnego francuskiego naukowca. Jest to pierwszaw historii tak obszerna i dokładna biografia geniusza renesansu napisana piórem znakomitego znawcy tematu. Eugène Müntz był członkiem prestiżowego Institut de France, profesorem i kustoszem kolekcji muzealnej w École des Beaux-Arts, gdzie wykładał od 1885 do 1893 roku. Był specjalistą w zakresie włoskiej epoki renesansu. W 1893 r. został członkiem Académie des Inscriptions et Belles-Lettres,a w 1898 r. został wybrany na prezydenta Société de l’histoire de Paris et de l’Île-de-France.

OD AUTORA:

Nie ma w annałach sztuki i nauki bardziej znamienitego nazwiska niż Leonardo da Vinci. Jednak ten wybitny geniusz wciąż nie doczekał się biografii, która ukazałaby jego postać w całej nieskończonej różnorodności. Ogromna większość jego rysunków nigdy nie doczekała się reprodukcji. Żaden krytyk nawet nie próbował skatalogować i sklasyfikować tych arcydzieł wybitnego smaku i wyczucia. To właśnie do tej części mojego zadania zabrałem się w pierwszej kolejności. Pośród innych rezultatów mogę teraz zaoferować szerokiej publiczności pierwszy opisowy i krytyczny katalog nieporównywalnej z niczym kolekcji rysunków.

Wśród wielu wcześniejszych tomów poświęconych Leonardowi studenci na próżno będą szukać szczegółów dotyczących genezy jego obrazów i procesu, przez który każdy z nich przeszedł od pierwotnego szkicu do ostatecznej formy. Leonardo, jak wykazały moje badania, osiągnął doskonałość tylko dzięki niezrównanej pracowitości. To właśnie dlatego, że jego prace przygotowawcze zostały wykonane z taką drobiazgowością, z takim żarliwym pragnieniem doskonałości, Madonna wśród skał, Mona Lisa (patrz tom II – Leonardo da Vinci – Artysta, Myśliciel, Człowiek Nauki) i Święta Anna są tak pełne życia i wyrazu.

Przede wszystkim należało dokonać podsumowania i analizy rękopisów naukowych, literackich i artystycznych, których kompletną publikację rozpoczęli w naszym pokoleniu tacy badacze jak Richter, Charles Ravaisson-Mollien, Beltrami, Ludwig, Sabachnikoff
i Rouveyre oraz członkowie rzymskiej Akademii „Lincei”.

Dzięki metodycznemu zbadaniu tych rękopisów mistrza udało mi się, jak sądzę, głębiej niż moim poprzednikom wniknąć w życie wewnętrzne mojego bohatera. Na szczególną uwagę czytelników zasługują rozdziały poświęcone stosunkowi Leonarda do wiedzy tajemnej, jego działalności literackiej, przekonaniom religijnym i zasadom moralnym oraz studiom nad modelami antycznymi, które – jak się okaże – zostaną tutaj szeroko omówione. Starałem się również odtworzyć obraz społeczeństwa, w którym mistrz żył i pracował, a zwłaszcza mediolański dwor Lodovica il Moro (Ludwika Sforzy zwanego „Gronostajem”) w Mediolanie, będący interesującymi wpływowym centrum kulturalnym, które w najwyższym stopniu przyczyniło się do rozwoju włoskiego renesansu.

Długi okres zbierania informacji umożliwił mi ukazanie nowego znaczenia niejednego obrazu i rysunku, wskazanie prawdziwego sensu wielu odręcznych notatek mistrza. Nie pochlebiam sobie jednak, że udało mi się rozwiązać wszystkie problemy. Przedsięwzięcie takie jak to, któremu się poświęciłem, wymaga współpracy całego pokolenia badaczy. Indywidualny wysiłek nie mógłby wystarczyć. Mogę jednak stwierdzić przynajmniej tyle, że z uwagą
i pewną dozą uprzejmości rozważałem nawet takie poglądy, których nie mogę podzielać, a to powinno mi zapewnić u czytelników pewne względy.

Pozostaje mi przyjemny obowiązek podziękowania licznym przyjaciołom i korespondentom, którzy byli na tyle dobrzy, by pomóc mi w trakcie moich długich i żmudnych badań. Jest ich zbyt wielu, by wymieniać ich tutaj każdego z osobna, ale starałem się w miarę możliwości zaznaczyć mój dług wdzięczności wobec nich w głównej części tej książki.

EUGÈNE MÜNTZ

Paryż, październik 1898

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Pierwsze polskie wydanie drugiego tomu znakomitej biografii Leonarda da Vinci wybitnego francuskiego naukowca. Jest to pierwsza w historii tak obszerna i dokładna biografia geniusza renesansu napisana piórem wybitnego znawcy tematu. Eugène Müntz był członkiem prestiżowego Institut de France, profesorem i kustoszem kolekcji muzealnej w École des Beaux-Arts, gdzie wykładał od 1885 do 1893 roku. Był specjalistą w zakresie włoskiej epoki renesansu. W 1893 r. został członkiem Académie des Inscriptions et Belles-Lettres,a w 1898 r. został wybrany na prezydenta Société de l’histoire de Paris et de l’Île-de-France.

OD AUTORA:

Nie ma w annałach sztuki i nauki bardziej znamienitego nazwiska niż Leonardo da Vinci. Jednak ten wybitny geniusz wciąż nie doczekał się biografii, która ukazałaby jego postać w całej nieskończonej różnorodności. Ogromna większość jego rysunków nigdy nie doczekała się reprodukcji. Żaden krytyk nawet nie próbował skatalogować i sklasyfikować tych arcydzieł wybitnego smaku i wyczucia. To właśnie do tej części mojego zadania zabrałem się w pierwszej kolejności. Pośród innych rezultatów mogę teraz zaoferować szerokiej publiczności pierwszy opisowy i krytyczny katalog nieporównywalnej z niczym kolekcji rysunków.

Wśród wielu wcześniejszych tomów poświęconych Leonardowi studenci na próżno będą szukać szczegółów dotyczących genezy jego obrazów i procesu, przez który każdy z nich przeszedł od pierwotnego szkicu do ostatecznej formy. Leonardo, jak wykazały moje badania, osiągnął doskonałość tylko dzięki niezrównanej pracowitości. To właśnie dlatego, że jego prace przygotowawcze zostały wykonane z taką drobiazgowością, z takim żarliwym pragnieniem doskonałości, Madonna wśród skał, Mona Lisa (patrz tom II – Leonardo da Vinci – Artysta, Myśliciel, Człowiek Nauki) i Święta Anna są tak pełne życia i wyrazu.

Przede wszystkim należało dokonać podsumowania i analizy rękopisów naukowych, literackich i artystycznych, których kompletną publikację rozpoczęli w naszym pokoleniu tacy badacze jak Richter, Charles Ravaisson-Mollien, Beltrami, Ludwig, Sabachnikoff
i Rouveyre oraz członkowie rzymskiej Akademii „Lincei”.

Dzięki metodycznemu zbadaniu tych rękopisów mistrza udało mi się, jak sądzę, głębiej niż moim poprzednikom wniknąć w życie wewnętrzne mojego bohatera. Na szczególną uwagę czytelników zasługują rozdziały poświęcone stosunkowi Leonarda do wiedzy tajemnej, jego działalności literackiej, przekonaniom religijnym i zasadom moralnym oraz studiom nad modelami antycznymi, które – jak się okaże – zostaną tutaj szeroko omówione. Starałem się również odtworzyć obraz społeczeństwa, w którym mistrz żył i pracował, a zwłaszcza mediolański dwor Lodovica il Moro (Ludwika Sforzy zwanego „Gronostajem”) w Mediolanie, będący interesującymi wpływowym centrum kulturalnym, które w najwyższym stopniu przyczyniło się do rozwoju włoskiego renesansu.

Długi okres zbierania informacji umożliwił mi ukazanie nowego znaczenia niejednego obrazu i rysunku, wskazanie prawdziwego sensu wielu odręcznych notatek mistrza. Nie pochlebiam sobie jednak, że udało mi się rozwiązać wszystkie problemy. Przedsięwzięcie takie jak to, któremu się poświęciłem, wymaga współpracy całego pokolenia badaczy. Indywidualny wysiłek nie mógłby wystarczyć. Mogę jednak stwierdzić przynajmniej tyle, że z uwagą
i pewną dozą uprzejmości rozważałem nawet takie poglądy, których nie mogę podzielać, a to powinno mi zapewnić u czytelników pewne względy.

Pozostaje mi przyjemny obowiązek podziękowania licznym przyjaciołom i korespondentom, którzy byli na tyle dobrzy, by pomóc mi w trakcie moich długich i żmudnych badań. Jest ich zbyt wielu, by wymieniać ich tutaj każdego z osobna, ale starałem się w miarę możliwości zaznaczyć mój dług wdzięczności wobec nich w głównej części tej książki.

EUGÈNE MÜNTZ

Paryż, październik 1898

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Sama sztuka, żadnych sztuczek

Czy wiesz, że gwałtowny charakter Carravagia kosztował go życie? Czy słyszałeś o tym, że za późne rzeźby Augusta Rodina oskarżano o pornografię? Życie wielkich artystów, wciągnięte w wir historii, odcisnęło trwałe piętno na ich sztuce. Sztuka jest wszędzie wokół nas. Nawet wrocławski dworzec tętni historią - jego główna fasada zbudowana jest w stylu angielskiego neogotyku. Ileż tajemnic kryją te obrazy, rzeźby i budowle...

Jednych fascynują naskalne malowidła sprzed tysięcy lat, innych interesuje religijna sztuka średniowiecza; są i tacy, których poruszają wyłącznie współcześni artyści, operujący nowoczesnymi technologiami. Sztuka to nieprzebrane źródło wiedzy o nas samych i historii rodzaju ludzkiego, zaklęte w pięknych przedmiotach. A Ty, czego w niej szukasz dla siebie?

  • Główne okresy i nurty w historii sztuki.
  • Tajemnice starożytnych mistrzów.
  • Twarde średniowieczne kanony.
  • Wpływ rewolucji przemysłowej.
  • Sztuka XX wieku i nowe perspektywy.

Ponadto znajdziesz tu dekalogi: 10 muzeów, które musisz odwiedzić, 10 wspaniałych książek napisanych przez słynnych artystów, 10 technik malowania, które zmieniły świat.

Moja dziewczyna studiuje historię sztuki. Chciałem wiedzieć, co takiego fascynującego widzi w tych zakurzonych obrazach, postanowiłem więc dowiedzieć się tego na własną rękę. Przeczytałem Historię sztuki dla bystrzaków od deski do deski i naprawdę udało mi się ją zaskoczyć wiedzą na temat impresjonistów! Warto było.

Jacek, lat 23, Lublin

Uwielbiam tę książkę, wreszcie o sztuce pisze prawdziwy pasjonat, dlatego czyta się ją z prawdziwą przyjemnością. Zamiast nudnej teorii - fascynujące fakty, zamiast niezrozumiałej terminologii - wciągające opisy. Polecam każdemu miłośnikowi sztuki.

Elżbieta, lat 58, Tychy

Podróżniku, odkrywco, wolny człowieku...

Seria Dla bystrzaków to niezbędnik każdego poszukiwacza wiedzy. Książki pisane lekkim stylem pełne są humoru, a jednocześnie zawierają czytelne informacje, przygotowane przez specjalistów w swoich dziedzinach. Dzięki nim odkryjesz, że potrafisz chłonąć wiedzę niczym gąbka, dobrze się przy tym bawiąc.

Świetna lektura przy śniadaniu, w łóżku, w podróży i na bezludnej wyspie.

DODATEK SPECJALNY:

Chronologia historii sztuki

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Obierz kurs na... sztukę

Działalność artystyczna może być źródłem przyjemności i skutecznym sposobem na intelektualną stymulację. Pozwala na lepsze wyrażanie swoich przeżyć, bywa pomysłem na życie i źródłem zarobku. Wbrew pozorom sztuki plastyczne, takie jak rysunek i malarstwo, są dostępne dla wszystkich. Niezależnie od tak zwanego talentu - predyspozycji, których podobno niektórzy mają więcej, a inni mniej. Każdy może wytrenować umiejętność obserwacji, interpretacji i przekładania na obraz tego, co widzi, myśli, czuje. Jedyne, czego potrzebujemy, by się tego nauczyć, to cierpliwość i praktyka. W efekcie jesteśmy w stanie samodzielnie zmieniać przestrzeń wokół siebie czy też własnoręcznie wykreować prezent dla bliskiej osoby. Rozwinięcie umiejętności plastycznych, wiedzy z zakresu kompozycji i koloru może okazać się przydatne w codziennej pracy - w drobnych projektach graficznych, jak prezentacje cyfrowe i wszelkie inne formy komunikacji wizualnej.

Proponowany kurs video pomaga adeptom rysunku i malarstwa rozpocząć prawdziwą przygodę ze sztuką. Przedstawia kilka wybranych technik wraz z omówieniem potrzebnych materiałów. Przekazuje niezbędną teorię i podaje rozwiązania praktyczne, pomaga wybrać sposób tworzenia odpowiedni do temperamentu oraz predyspozycji uczestnika. W trakcie szkolenia kursant będzie świadkiem powstawania przykładowych obrazów - od szkicu po ostatnie detale - co da mu możliwość obserwowania kolejności działań, techniki, metod łączenia kolorów i budowania kompozycji. Otrzyma też zestaw ćwiczeń i zaleceń, które pomogą sprawdzić nabyte umiejętności w praktyce.

Co Cię czeka podczas naszego profesjonalnego szkolenia?

Z tym kursem video:

  • poznasz podstawy kompozycji i zasady doboru kolorów;
  • dowiesz się, jak się rysuje lub maluje na podstawie zdjęcia, a jak z natury;
  • zdobędziesz wiedzę, która przyda Ci się podczas wykonywania szkiców i w trakcie systematycznego treningu rysunkowego;
  • nauczysz się dobierać technikę tworzenia i narzędzia twórcze do oczekiwanego przez siebie efektu;
  • opanujesz wiedzę dotyczącą materiałów rysunkowych i malarskich.

Co więcej...

  • ...poznasz zasady rysowania ołówkiem i suchymi pastelami oraz malowania farbami akwarelowymi i olejnymi.

Efekty uczestnictwa w szkoleniu Jak rysować i malować? Kurs video. Rozpocznij przygodę ze sztuką są ściśle związane z zaangażowaniem kursanta. Dla uzyskania najlepszych wyników konieczne jest nie tylko słuchanie i oglądanie kursu, ale także praktykowanie na bieżąco zdobytej wiedzy, wykonywanie ćwiczeń, eksperymentowanie i otwartość na przełamywanie własnych ograniczeń.

Relaks, hobby, a może nowy pomysł na życie?

Po ukończeniu szkolenia jego uczestnik będzie w stanie samodzielnie stworzyć rysunek w wybranej przez siebie technice. Jak dalej wykorzysta zdobyte umiejętności, zależy tylko od niego. Wspaniale, jeśli będzie traktował rysowanie czy malowanie jako hobby, sposób na relaks i pobudzenie swojego umysłu do kreacji. A może pomyśli o profesjonalnym tworzeniu dzieł? Wystawianiu ich, a nawet sprzedaży? Wiązać się to będzie z przeorganizowaniem całego życia - osoby zajmujące się zawodowo rysunkiem i malarstwem stale ćwiczą umiejętność obserwacji, interpretacji i sprawność manualną, pozwalającą przełożyć myśl na obraz. Praca zazwyczaj odbywa się w pracowni artystycznej (zaaranżowanej w warunkach domowych lub w osobnym pomieszczeniu), ponieważ często wymaga przestrzeni. Niezbędna jest cierpliwość, tworzenie obrazu nieraz trwa miesiące, a nawet lata. Jeżeli aktywność twórcza ma przynosić zyski, można przyjąć dwa rozwiązania: tworzyć zgodnie z własnym pomysłem, kreując serie obrazów lub rysunków, następnie publikować, organizować wystawy i szukać nabywców albo malować na konkretne zlecenie, na przykład na podstawie zdjęcia. W obu przypadkach konieczna jest autopromocja, marketing - obecnie łatwiejszy dzięki mediom społecznościowym, stronom poświęconym tworzeniu, jak i również galeriom on-line.

Ten kurs to pierwszy krok do świata sztuki. Zrób go, a kiedy odkryjesz przyjemność tworzenia, kolejne przyjdą Ci z łatwością.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Poznaj niezależnego i błyskotliwego stratega, twórczego i wrażliwego mentora oraz optymistycznego i ciepłego doradcę. Poznaj artystę, logika, entuzjastę, prezentera… Dowiedz się, czym wyróżniają się poszczególne typy osobowości, i sprawdź, czy rozpoznasz wśród nich swoich znajomych i bliskich. Czy rozpoznasz wśród nich siebie?
Książka ta jest wprowadzeniem do typologii osobowości ID16. Dzięki niej poznasz profile poszczególnych typów osobowości i dowiesz się, jaki procent populacji stanowią.
Typologie osobowości odwołujące się do teorii Carla Gustava Junga (do których należy ID16) są narzędziem powszechnie stosowanym w praktyce pedagogicznej, coachingu, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz poradnictwie zawodowym i małżeńskim. Stanowią one również podstawę wielu programów wspierających rozwój osobisty i doskonalących relacje międzyludzkie. Jungowskie testy osobowości stały się standardowym narzędziem stosowanym przez większość globalnych przedsiębiorstw w procesie rekrutacji oraz w rozwoju zawodowym.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej